Sökes: Nytt förlag

Så där. Nu är det klart.

Äntligen har jag jobbat igenom mitt manus en sista gång, och äntligen känner jag själv att det faktiskt är värt att bli en bok. Nu gäller det ”bara” att hitta ett nytt förlag.

 

Fina Damm Förlag, som en gång antog Berg har inga rötter och sedan också gav ut Mina drömmars land, gick sorgligt nog i graven för länge sedan. Massolit köpte hela koncernen, Forma Books, sparkade i stort sett alla som jag hade jobbat med och gjorde en hård gallring av författare, med fokus på lönsamhet. Mina två första böcker hade fått ett fint mottagande, men de var inga storsäljare och man sa rakt ut att man mitt nya manus var för konstnärligt för att passa in i utgivningen.

Missförstå mig nu rätt: jag är inte alls bitter på Massolit för det. Ett förlag, och särskilt ett förlag som går knackigt ekonomiskt, måste vara ganska krasst på dagens tuffa bokmarknad. De har ingen plikt att ge ut någons böcker, inte ens om det är bra böcker. I längden måste de tänka på lönsamheten om de ska klara sig. Däremot tror jag att de gjorde ett misstag – jag tror att den här romanen skulle kunna nå väldigt många läsare.

För en vecka sedan skickade jag mitt manus till ett antal förlag, varav ett har visat försiktigt intresse för ett tidigare utkast. Jag tycker att den här versionen är mycket bättre. Ändå behöver jag lite tur för att bli antagen tror jag, inte minst för att en del saker i mitt manus är kontroversiella och kan få förlag att dra öronen åt sig. Marknaden är som sagt tuff, och det gör också att många blir mindre riskbenägna.

Nu funderar jag som bäst på vilka andra förlag jag ska skicka till, utöver dem som så gott som alla prövar med. Om du har läst mina tidigare böcker så får du hemskt gärna ge mig tips!

 

 

2 kommentarer på “Sökes: Nytt förlag

  1. Björn Carheden skriver:

    Jag tror på din förmåga och det ska givetvis finnas ett förlag som inte enbart ser till ekonomiska intäkter
    Jag håller inga tummar för det behövs inte.
    Det sk bli intressant att få ta del av din tredje roman

Lämna en kommentar