Den digitala lägerelden

Uppskattade verkligen artikeln ”Den digitala lägerelden” i gårdagens DN, och nu finns den även på nätet. Rekommenderas! Roligt sammanträffande att han pratar om litterära universa dagen efter detta inlägg på min blogg. Men jag tror inte att Jonas Thente lät sig inspireras av mig, nej. Så fullständigt är inte mitt storhetsvansinne. 🙂

Eftersom ett av de universa han pratar om inte oväntat är Tolkiens, var jag nästan förvånad över att han inte nämnde Nick Perumovs trilogi Mörkrets ring. Denna är en fortsättning på Sagan om ringen, och en ganska värdig sådan. Jag läste den första delen (Alvklingan) härförleden och tyckte att den var riktigt bra, även om både den och dess läsare hade mått bra av en strängare redaktör, en som hade tvingat den unge och (då) gröne Perumov att dräpa några  – eller egentligen ganska många – älsklingar. Boken kunde ha varit hundra sidor kortare, men mycket i den är väldigt bra.

Lämna en kommentar