Trovärdiga berättelser

På sistone har jag funderat en del på vad som gör en berättelse trovärdig, eftersom det var något jag behövde förbättra när vi började bearbeta mitt romanmanus.

Nu i sommar har jag varit på bio två gånger. Först såg jag Super 8 med en god vän, sedan gick jag och min nioåriga dotter och såg den sista Harry Potter-filmen på premiärdagen (oj, vad hon var lycklig då!). Båda filmerna var skickligt gjorda, med kärleksfull omsorg om detaljerna, och mycket bra berättade, men Super 8 grep inte alls tag i mig på samma sätt som ”HP 7:2”. Hur märkligt det än kan låta så kändes Harry Potter-filmen nämligen mycket trovärdigare. Jag tror att det berodde på två olika saker.

Det första handlar om konsekvens. Varje berättelse, vare sig det är en bok, en film eller en öldoftande rövarhistoria i bastun, bygger upp sitt eget universum. Men precis som det vanliga universum har det sina naturlagar, och dem får man inte bryta mot!  I inledningen av Super 8 är realismen nästan total. Man har lyckats återskapa 70-talet häpnadsväckande väl, ner till minsta klädesplagg, frisyr och möbel. Men så kommer scenen då huvudpersonernas NO-lärare kör upp sin pick-up på tågrälsen och får ett jättelångt godståg att spåra ur. Vagnarna flyger som ballonger genom luften och exploderar som om de vore byggda av ren trotyl. Det skulle vara kul att läsa ett omdöme om detta på Insultingly Stupid Movie Physics… Och efteråt går barnen fram till sin lärare och upptäcker att han är vid liv! Där dog historien lite för mig: jag såg resten av filmen med ett snett leende, utan att riktigt leva mig in i den. I ”HP 7:2” händer förstås mycket som är betydligt mer otroligt – den handlar ju trots allt om magi! Men de som gjort filmen känner till naturlagarna i dess universum och följer dem: allting känns konsekvent och realistiskt om man bara för en stund låtsas tro att magi finns i verkligheten.

Det andra stora problemet med Super 8 är bristen på psykologisk trovärdighet. Alla i filmen verkar ha förstått att någonting ruskigt har kommit loss i den lilla staden, men ändå verkar folk inte särskilt rädda, mer förbryllade och nyfikna. Så modiga är inte människor i verkligheten! I Harry Potter-filmen samverkar ett mycket bra manus och helt fantastiska skådespelare till att få oss att tro på karaktärerna. Så här skulle riktiga människor reagera om de hamnade i de (i och för sig helt otroliga) situationer som filmen målar upp.

Jag tror att min bok följer sina egna naturlagar rätt så väl; där finns i alla fall inga briserande tågvagnar. Visserligen gjorde jag om den grekiska ön Zakinthos lite grann, men jag hoppas det kan ursäktas med hänvisning till den berömda konstnärliga friheten. Däremot fanns det en del saker i psykologin som inte fungerade, och det tvingade min redaktör Anna Lovind mig att fixa till. Bland annat fick jag lov att tona ner en del överdrivna beskrivningar av berättarens arbetskamrater. Han ska visserligen vara subjektiv, men jag hade drivit det för långt. Dessutom fick jag beskriva hans familj och närmare relationer bättre, annars skulle man inte förstå händelseförloppet, eller bara tycka att det var orealistiskt. Jag är tacksam mot min redaktör för att hon fick mig att inse detta. Det har verkligen gjort boken bättre.

3 comments on “Trovärdiga berättelser

  1. mjau skriver:

    Roligt att läsa detta, för hade precis samma tanke på HP-filmen, att den funkar för att Rowling är konsekvent med sina magiska system. Och roligt att hitta din blogg! Vi verkar vara i en liknande sits, för ska också ge ut min fösta bok (fantasy) nästa år och håller på med redigeringen just nu (och illustration) 🙂 så följer din blogg med intresse!

  2. Ulf Tilly skriver:

    Intressant läsning, ser fram emot publiceringen av din roman!

Kommentera

