Grodslakt: Så många biffar, så många prinsar

Efter en längre paus, orsakat av lika delar tidsbrist, lättja och våreufori, tänker jag försöka veva igång Projekt Grodslakt igen. Framöver ska jag skriva om något viktigt, nämligen hur man uttrycker osäkerhet och olika grader av övertygelse på engelska och svenska, men det orkar jag inte ta tag i just i kväll. Jag börjar i stället försiktigt med att skriva om två false friends som nästan alltid lurar oss svenskar på villospår.

Först ett fel som kanske är allra vanligast på restaurangmenyer men som jag också har sett i översatta romaner: beef betyder ”nötkött” och ingenting annat. Det svenska ordet ”biff” syftar på en stekt skiva av fint nötkött, det som på engelska heter steak. Man kan i och för sig prata om köttfärsbiffar, men då imiterar formen riktiga biffar. Det är inte korrekt att prata om biffcurry eller strimlad biff.

Lite språkhistorisk kuriosa: när de franskspråkiga normanderna invaderade England blev de franska djurnamnen namn på köttslag i engelskan. Boeuf (som betyder nötkreatur) blev till exempel beef, porc (gris) blev pork, och mouton (får) blev mutton. De levande djuren behöll dock sina anglosaxiska namn eftersom det fortfarande var den engelskspråkiga befolkningen som tog hand om dem, medan det var de nya herrarna som glufsade i sig köttet. Ibland säger språket ganska mycket om hur samhället ser ut.

Det andra felet är lite lurigare, och just därför är det många som missar det. Det engelska ordet prince översätts nästan genomgående med ”prins”, vilket bara är rätt ibland. Jodå, det kan vara sonen till en kung som vi pratar om, men oftast ska prince översättas med ”furste”. Det här missar även bra översättare nästan alltid, konstigt nog. Till exempel står det i Erik Erikssons fina nyöversättning av Konungens återkomst att Pippin kallas ”halvlingarnas prins” i Gondor. Det borde ha varit ”furste” även den gången.

pippin

 

2 comments on “Grodslakt: Så många biffar, så många prinsar

  1. Susanne skriver:

    Det där med beef/nötkött kände jag till, men jag måste erkänna att jag inte hade koll på det där med betydelsen av Prince, så jag tar till mig informationen och tackar för den! Jag kollade i mina ordböcker, och mycket riktigt – slår man i en ordbok ser man att det på Prince står ”furste, prins”. Och ”furstinna, prinsessa” på Princess, vill jag tillägga. Men okunskapen beror väl mycket på att man inte tycker att man behöver slå upp betydelsen av Prince/’Princess…

    • Manne Fagerlind skriver:

      Kul att jag kunde lära dig något!

      De där falska vännerna som ibland är riktiga vänner är extra luriga. Man ”vet” ju att prince betyder prins och glömmer lätt den andra (mycket vanligare) betydelsen.

Kommentera

