Rösta på Trolldomsdemokraterna!

Under mina ungdomsår i Strängnäs var jag politisk aktiv, men jag ledsnade då jag hörde verklighetens hårda klang mot min sköra, sköra idealism. Högtflygande idéer var spännande; det vardagliga, verklighetsförankrade praktiska arbetet var det inte.

På sistone verkar dock förutsättningarna för politiskt arbete ha ändrats. I programmet Nyfiken på partiledaren får partiledarna berätta om hur det känns och vad som har format dem, och det verkar inte vara så viktigt vad som egentligen är sant. Politiken verkar förändras på samma sätt som privatmoralen: det viktiga är inte längre att utgå ifrån fakta och sedan resonera logiskt, utan hur jag upplever saker och vad som ”känns rätt för mig”.

Detta är ju helt underbart! Det öppnar oanade möjligheter för oss som har livlig fantasi. Om Jimmie Åkesson får basera sin politik på fiktiva gäng av hotfulla invandrare i det i stort sett invandrarfria Sölvesborg, borde väl jag få göra min egen tolkning av min barndom i Strängnäs?

Därför startar jag i dag partiet Trolldomsdemokraterna (TD). Nedan berättar jag om mina svåra barndomsupplevelser och sammanfattar sedan TD:s politiska program, som bygger på dem.

 

Det jag minns bäst från min barndom är orcherna. Horder av skrålande orcher drog fram på gatorna och antastade alla människor som kom i deras väg. Mina föräldrar lät mig aldrig leka långt från hemmet – vi måste kunna springa in om ett orchgäng dök upp. Domkyrkan, som tidigare hade varit stadens stolthet, gjordes om till militärkasern och många hus, däribland flera av mina vänners hem, revs för att ge plats åt orchernas nya byggprojekt.

Allt hade kunnat vara så annorlunda om vi bara hade kunnat försvara oss, men kunskaperna i trolldom hade förfallit, och vi hade knappt några duktiga bågskyttar. I vår nöd vände vi oss till alverna, men vi lyckades inte övertyga dem om att komma till vår undsättning.

 

orcher

Strängnäs, som jag upplevde det.

Till sist flydde jag till Stockholm, där jag har levt sedan dess, men jag längtar efter att få återse Strängnäs, och jag sörjer varje gång jag hör att ännu en småstad har fallit i orchernas händer. Det är därför orchfrågan är det viktigaste för oss i Trolldomsdemokraterna.

TD kräver:

  • Inför obligatorisk undervisning i alviska och trolldom från årskurs sex.
  • Stöd trollstavstillverkningen med statliga subventioner och skattelättnader.
  • Intensifiera de diplomatiska ansträngningarna för att förbättra relationerna med alvrikena i Mörkmården och Riftedal.
  • Avsätt pengar i statsbudgeten för att bygga om sporthallar till bågskytteanläggningar.

Rösta på TD i 2014 års riksdagsval!

Kommentera

