Livet i den långa svansen

Det är med böcker som med så mycket annat – förutsättningarna har ändrats dramatiskt på senare år. Den vanliga fysiska bokhandeln är under hård press från de billigare alternativen på nätet. Tyvärr svarar många av boklådorna genom en hård gallring av böcker, en exponering bara av det som man ”vet” kommer att sälja. Författarinnan Anne Liljeroth skrev ett bra blogginlägg om det här för ett par veckor sedan. Där nämner hon dock ett bra motexempel: kedjan Foyles i Storbritannien. Jag tror att det är sådana som de som kommer att klara sig – passionerade bokhandlare som gör bokhandeln till en mötesplats.

Bokhandelns kris förstärker betoningen på nya böcker, och jag har hört att en bok numera anses vara död i den fysiska bokhandeln tre månader efter att den är släppt. Om det stämmer har Mina drömmars land i skrivande stund bara en månad på sig innan den skickas ut i skuggorna.

Samtidigt ger internet förstås nya möjligheter. Mycket av det som skrivs om en bok finns ju kvar på nätet, liksom möjligheten att köpa den. När e-boken slår på allvar i Sverige (jag är säker på att det händer förr eller senare) kommer skillnaden mellan en ny bok och en gammal att bli ännu mindre, för e-böcker finns alltid i lager och levereras omedelbart. Ekonomer kallar detta för ”den långa svansen” (the long tail) och menar att det ger nya möjligheter för svårsålda varor. Böcker kan alltså klara sig bra genom att sälja mindre men under längre tid. Det brukar illustreras med bilder som den här:

long_tail

Mina drömmars land är fortfarande till vänster i diagrammet ovan, och det är i nuläget osäkert hur hög ”rumpan” blir. Antalet recensioner är fortfarande så litet att jag inte ens har lagt upp en recensionssida för den än. Det gör mig sorgsen och frustrerad, för de läsare som jag har pratat med har varit så entusiastiska att jag gärna vill att fler ska få nys om min roman.

Men om inte återstår ändå ”svansen”, och även i den kan det hända mycket. Att döma av besöken på min blogg är det nästan fler som letar efter recensioner av Berg av inga rötter än recensioner av min nya roman. Och häromveckan kom det en ny, helt fantastisk recension av min debutroman – kanske den allra finaste av alla fina recensioner som den har fått – skriven av författarinnan Anna Dunér. Den gjorde mig alldeles tårögd av lycka; det är inte var dag man omnämns i samma andetag som Selma Lagerlöf, Torgny Lindgren och Tove Jansson. Nu har jag lagt in den på recensionssidan för Berg har inga rötter.

duner

I veckan är det nog ändå dags att göra en recensionssida för Mina drömmars land. Några fina recensioner har jag trots allt att skryta med, och jag hoppas att den växer sig längre eftersom.

6 comments on “Livet i den långa svansen

  1. Kära Syster skriver:

    Så himla fint med din ärlighet, att du kan uttrycka dessa tvivel och tveksamheter i bokproducerarbranschen. Jag får känslan av att dina böcker har lång svans snarare än hög rumpa, att de håller måttet över lång tid och långsamt lockar till sig en allt större fan-skara. En skara läsare som förstås ser till att rumpan blir högre för varje ny titel. Men det är ju ingen tröst nu, om nu höjden på rumpan avgör hur lång tid Mina Drömmar får i bokhandeln här och nu.

    (Har aldrig skrivit frasen ”höjden på rumpan” så många gånger som här!)

    Jag hoppas i alla fall på det allra bästa. Dina böcker är värda det.

    /Anna

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack för ditt stöd, Anna! Just nu behöver jag fina ord som dina för att orka fortsätta skriva för någon annan än byrålådan.

      Personligen tror jag förresten att jag *aldrig* har skrivit frasen ”höjden på rumpan” förrän nu. 🙂

  2. Björn Carheden skriver:

    Jag var idag i Malmö och gick då in i en sådan där tillfällig bokhandel som köpt in massor av böcker som förlagen inte vill lagerhålla. Jag har alltid undrat hur det kan ges ut så många kokböcker men nu kunde jag se att det blir många osålda. Det fanns säkert 150 titlar i stora högar med mer än 50% rabatt. Jag har redan ca 1,5 m kokböcker som jag sällan använder eftersom det går snabbare att hitta recept på nätet. Jag bläddrarcdock gärna i dem i bokhandeln, det är njutbara bilder s.k. matporren.
    Det fanns sedan givetvis massor av högar med skönlitteratur, böcker som var helt obekanta och som inte lockade till inköp.
    Vad händer sedan? Böckerna får sina två, tre månader, står på lagerhyllor till rean, köps upp av tillfälliga handelsmän som kränger dem i outhärdliga affärer eller på marknader. (Jag har gjort fina fynd i ”Bok och Bild” på Drottninggatan och på Stora Torget i Ystad.)
    Men sedan…..recycling.
    Det finns en liten underbar bok, vars titel jag glömt om en bok som berättar om sitt liv, först som stolt bok i affären och sedan om hans rädsla för att förvandlasctil makulatur.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tidigare fick jag köpsug av sådana där utförsäljningar, men nu tycker jag att de känns en aning beklämmande.

      Den där boken låter ganska mycket som en av de allra bästa berättelserna i Tage Danielssons ”Sagor för barn över 18 år” – ”Sagan om den högfärdiga oxfilén”. Har du läst den?

  3. Det är tufft där ute men det finns som tur är även pocketreleaser att se fram emot, i alla fall så länge som inte dessa inte slagits ut av e-boken.

Kommentera

