Det är väl OK att jag kallar dig ”pucko”?

De människor som helst vill kallas ”invandringskritiska” tycker ofta att man kränker yttrandefriheten om man ifrågasätter ordet ”neger”.

I en ordväxling som jag hade på Twitter hette det till exempel: ”Neger betyder egentligen svart, men har vridits till att betyda något negativt”. Det förundrar mig att många tror att det är så enkelt, för det är det inte. Eftersom jag har ett förflutet som doktorand i språkvetenskap ska jag försöka reda ut begreppen.

En vanlig vanföreställning är att svenska ords betydelser kontrolleras av en liten elit. Men det är inte Svenska Akademien eller någon frimurarlik sammanslutning av intellektuella (”PK-media”) som kontrollerar hur ett ord uppfattas. Det bestäms gemensamt av alla oss som talar svenska, och det som avgör vilka känslor ett ord väcker är i vilka sammanhang det används. Det finns ingen som kan ”vrida till” orden och ändra vad de betyder, ens om de skulle vilja.

Många lekmän tror också att ett ords ursprungliga betydelse på något vis är mer ”äkta” än den som den äger i dag, och att språkvetare därför är väldigt intresserade av etymologi – av ords historia. Så är det generellt inte. Man inriktar sig oftast på hur språket används i dag. Det viktiga är inte var orden kommer ifrån, utan hur de faller, och hur de slår. I dag.

Det är inte längre intressant att ordet ”neger” kommer av latinets niger, som betyder ”svart”. Ordet har blivit ett glåpord när det gång på gång har använts som det – av slavdrivare, av nazister, av allehanda svenska rasister. Det är därför ordet sårar och trycker ner svarta människor. Det är därför det är rasistiskt, alldeles oavsett att det tidigare ansågs vara OK att säga det här i Sverige.

Av någon anledning är det här svårt för vissa att förstå. Men om de nu envisas med att använda ordet ”neger”, föreslår jag att vi börjar säga detta till dem:

Det är inget fel med ordet ”pucko”. Det betyder egentligen bara ”chokladmjölk”, men har vridits till att betyda något negativt. Så det är väl OK att jag kallar dig ”pucko”?

Pucko

4 comments on “Det är väl OK att jag kallar dig ”pucko”?

  1. Marcus skriver:

    Jag håller visserligen med dig i sak, man skall inte använda n-ordet – men skall du kolla etymologin bakom pucko, så kommer det från puckad, vilket troligtvis kommer från ”dum som någon som fått en hockeypuck i skallen”. Så det ordet har aldrig varit neutralt som ett beskrivande ord.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack för påpekandet! Jag ska villigt erkänna att jag i det här fallet inte gjorde en ordentlig utredning av etymologin, som jag skulle ha gjort i en lingvistisk uppsats. Huvuddelen av mitt inlägg är på allvar, men det sista är förstås skrivet med glimten i ögat.

  2. Peter Nilsson skriver:

    Vad jag som varandes 50+ och därmed gammal stofil undrar över är att den förändrade laddningen av ordet ”neger” gick så väldigt fort. När jag växte upp (på 60- och 70-talet) var det ett helt neutralt ord, inte mer nedvärderande än ordet ”svart” för beskrivning av personer med visst etniskt ursprung/hudfärg. Det rasistiska och nedvärderande motsvarande ord som då fanns var ”nigger”. Och jag växte inte upp i amerikanska södern eller i en familj av rasister någonstans i en by som gud glömde, utan i en familj med stabila vänsteråsikter. Alla i familjen var faktiskt aktiva i dåvarande VPK. Varken jag eller några i min omgivning använde ordet ”nigger”, däremot ”neger” eftersom det var okontroversiellt. Sedan ägnade jag mig åt studier och att bilda familj och var borta från ”vänstersvängen” i ganska många år, varefter jag så småningom och till min förvåning upptäckte att ”neger” hade blivit ett fult ord. Jag minns inte när det var, men det bör väl ha varit 1990-talet någon gång. Det spelar naturligtvis inte mig någon roll att jag inte får säga ”neger” längre. Jag vill inte kalla någon något som den blir sårad av. Men vad var det som hände egentligen, Manne? Hur gick det till när det blev fult att säga ”neger”?

    • Manne Fagerlind skriver:

      Ha ha, i så fall börjar jag själv närma mig stofilstadiet. Jag är faktiskt så gammal att jag minns när det var OK att säga n-ordet. Så sent som 1985 pratade ju moderatledaren Ulf Adelsohn om ”negrerna i Sydafrika”, men då sågs det som ett ganska grovt klavertramp.

      Om jag får spekulera lite så tror jag att förändringen gick till ungefär så här:

      Någon gång på 60-talet började fler och fler i USA inse att svarta inte ville kallas ”negrer”. Med viss fördröjning nådde den insikten även Sverige. De flesta människor vill inte såra folk i onödan, och därför övergick en allt större del av de svensktalande till att säga ”svart” eller ”färgad”. En majoritet i den svenska språkgemenskapen började betrakta de uttrycken som de normala, medan ”neger” marginaliserades.

      På 80-talet var det bara bland rasister och främlingsfientliga som det stora flertalet fortsatte att säga ”neger”; det blev ett ställningstagande att göra så. Det gav ordet ännu starkare rasistiska undertoner, eftersom det kom att förknippas med rasistiska människor.

Kommentera

