Romankaraktärer och deras hemligheter

I lördags publicerade Litteraturmagazinet en gästkrönika, skriven av mig, på temat romankaraktärer och deras hemligheter – om man som författare måste veta allt om personerna i romanen.

Läs min krönika här.

Den som har läst mina inlägg om skrivande här på min egen blogg och på Debutantbloggen vet att jag ofta vill vara lite motvalls när folk blir alltför tvärsäkra på hur skrivande funkar. Det är jätteviktigt att kunna hantverket, men det finns olika sätt att skriva bra böcker. Inte nog med att alla människor är olika; det gäller även alla romaner och alla romankaraktärer. Då kan det väl inte bara finnas ett sätt att fantisera ihop dem?

Kommentera

