Klassförakt är inget motgift mot invandrarhat

Som många andra läste jag Borzoo Tavakolis öppna brev till SD-politikern Kent Ekeroth med ett skadeglatt leende på läpparna. Texten är rena lustmordet på Ekeroth och hans politiska gärning – på en gång skoningslös och saklig, och just därför så effektiv. Ekeroth blir fullständigt krossad, vilket inte bara beror på Tavakolis skicklighet utan framför allt på att SD:s påståenden om invandring är så verklighetsfrämmande. Tydligen avböjer han att svara, och det är lätt att förstå. Han har helt enkelt ingenting att sätta emot.

Ändå har jag väldigt blandade känslor inför Tavakolis text, av två olika skäl.

För det första finns det en paradoxal likhet mellan Tavakoli och SD, eftersom även han ställer grupp mot grupp.

Ja, det är skillnad på hur mycket olika grupper i samhället har att bidra med. Nästan alla iranier jag har träffat i arbetslivet har exempelvis varit oerhört ambitiösa och duktiga och dessutom ofta välutbildade. Jag är säker på att en genomsnittlig iranier tillför mer än en genomsnittlig svenne. Men ska vi bara värderas efter hur nyttiga vi är? Vad händer då med våra attityder till mindre framgångsrika invandrargrupper, eller till sjukpensionärer eller utvecklingsstörda? Risken är att vår människosyn efter hand börjar likna fascisternas.

För det andra, och det verkar inte lika många ha tänkt på, finns det en underton av klassförakt i Tavakolis text.

Det är väldigt frestande att slå hårt mot alla dessa obildade sverigedemokrater – jag har själv gjort det en hel del ute på nätet. Problemet är att man då ofta slår neråt, och ibland rentav på den som ligger. Jag tror att de SD-väljare som läst Tavakolis brev solidariserar sig med Ekeroth. Om de t.ex. är arbetslösa och går på socialbidrag (vilket många av dem gör) kommer de bara att bli förbittrade på samhällseliten – där Tavakoli förstås ingår – när han framhåller sin överlägsenhet mot Ekeroth. Och vad har då brevet gjort för nytta?

Om vi öser förakt över Ekeroth, spiller det över på alla människor som identifierar sig med honom. Därför riskerar angrepp som Tavakolis att motverka sitt syfte. Jag delar hans upprördhet över att invandrarhatets gift sprider sig i vårt land. Men klassförakt är inte ett fungerande motgift.

8 comments on “Klassförakt är inget motgift mot invandrarhat

  1. Kloka ord över ett svårt ämne!

  2. Daniel skriver:

    Å andra sidan fullkomligt pulveriserar KD-politikern Ardavan Khoshnood i ett inlägg på sin blogg Tavakoli…

    • Manne Fagerlind skriver:

      Intressant. Jag vill inte ge Tavakoli någon slags hjältestatus, och jag vet för lite om Irans historia för att ha en stark åsikt om hans politiska arbete.

      Jag är dock skeptisk till Khosnoods hyllning av Shahen och hans regim, och att Sultanpour fängslades av den regimen kan lika gärna vara en merit som något graverande.

  3. Björn Carheden skriver:

    Tack Manne för ditt kloka påpekande. I debatten om SD så hamnar jag lätt i alla grupper som är mot SD. Men vilken grupp tillhör jag. När jag växte upp i arbetarklass men gick på gymnasiet så började jag tveka och det kändes inte rätt att ”skryta” med arbetarklassursprung, vilket många gör, jag ville inte ansluta mig till rödvinsvänstern. Det är lättast att ange vilka grupper jag INTE tillhör, inte SD, inte Stureplanssnobbar, inte AIK….. . Men var hör jag hemma och varför förkastar jag t.ex. SD jag gillar deras värnande av djur, deras engagemang för de som inte fått ersättning av samhället för den vanvård de utsattes för när de var utplacerade i fosterfamiljer….. Kanske så tillhör på olika sätt alla grupper. När jag/man väljer vilka man ska gilla och ogilla så finns det mycket i det dolda. När jag var lärare i svenska hade jag alltid ett projekt om namn -ortnamn, produktnamn, namn på husdjur etc. Vi arbetade med förnamn och insåg att en persons namn kopplar vi ofta till egenskaper hos personen. Möter vi en ny Sven så får denne automatiskt samma egenskaper som alla andra Sven vi mött. Jag känner inte dig så väl Manne men eftersom de Manne jag tidigare mött blev du omedelbart en positiv person. Alla elever erkände att de gjorde så även om de insåg att det var helt galet. Om nu bara namnet ger värderingar av en person hur mycket annat som klädsel, dialekt, gester… påverkar då inte våra val. Jag tror att jag, som tagit studenten, gått på högskola eftersom jag tillhört ”elite” (ord från våra läroverkslärare) kan tänka klokt och logiskt men så påverkas jag förmodligen och värdera folk till och med av deras namn. Är Jimmie ett negativt namn? Hade jag gillat SD bättre om SD-ledaren hetat något annat. Pröva och byt ut förnamnet på partiledarna, hur känns det? Fredrik Åkeson och Jimmie Reinfeldt…..

  4. Björn Carheden skriver:

    Ursäkta min slarviga text och min ovana att skicka innan genomläsning. Så bör man kanske inte skriva en allvarligt menad text 02:07 efter lång tågresa och två långfilmer- ”Mig äger ingen” på biograf och ”Eden a l’ouest” på TV, två utmärkta filmer, en om klasser och en om invandring.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Det var intressant att läsa trots slarvfelen. Om du inte vill att de ska stå kvar så kan du redigera din kommentar.

      • Björn Carheden skriver:

        Låt stå!
        Om innehållet höll så får jag vara nöjd. Jag är medveten om att bristervi formen kan kosta, min studentuppsats i svenska fick ”bara” a, hade jag inte haft 7 stavfel så hade det blivit A. Men det spelade inte så stor roll eftersom det kändes bra att min lärare i filosofi, Harald Sahlin, bror till Margit Sahlin, Sveriges första kvinnliga präst, uppskattade min text om ”Fantasins betydelse”.

Kommentera

