Producera och skapa

Anna Lovind, som var redaktör för min debutroman, ägnar sig numera åt sin nya idé Happy Arty. Häromdagen lade hon upp ett otroligt fint inlägg på Happy Artys webbplats, med många glittrande visdomskorn om kreativitet och den traditionella kvinnorollen. Bland annat skriver hon om sin mammas kakor och hur de var något mer än bara kakor:

”Men man kan baka kakor på olika sätt. Man kan baka dem och något av en själv spiller över i processen, en slags kärlek, en omsorg om detaljer och en glädje i givandet som trotsar all trötthet. Det blir kvar och mottagaren känner det. Det är så man vet att någon har skapat något, istället för att bara producera. Mamma hävdar att hon producerade, men jag som åt kakorna vet att hon skapade.”

Jag tror att det är viktigt att skilja på de två sakerna – på att skapa och på att bara producera.

I IT-branschen, där jag förtjänar mitt dagliga bröd, säger vi slentrianmässigt att vi ”skapar” filer och databasposter med mera. Egentligen är det ett lite slarvigt översättningslån – engelskans ”create” har inte riktigt samma nyanser. Men det viktiga är ändå att man försöker lägga ner sin själ i det man gör, när man kan; att det kanske rentav blir en kärlekshandling.

Det finns utrymme för skapande, i den bemärkelsen, i nästan alla sysselsättningar. I undervisning förstås, men också i programmering, matlagning – till och med i städning.

tårta

Omvänt är det inte säkert att vi skapar när vi ägnar oss åt någon ”kreativ” verksamhet. Även om jag gillar iden bakom NaNoWriMo – allt som kan lösa upp skrivkramp är värt att prova – blir jag ibland lite illa till mods över det maniska ordräknandet, som emellanåt urartar i rent skryt om hur mycket text man producerar. Som jag tidigare skrivit tror jag att skrivande måste få ta lite tid. Det råder ingen brist på text i världen – bara på bra text.

Annas inlägg väckte även andra tankar hos mig, men dem ska jag återvända till en annan dag. Nu ska jag nämligen sätta mig och skriva på min nästa roman. Jag ska försöka att skapa och inte bara producera.

8 comments on “Producera och skapa

  1. Annika Estassy skriver:

    Jag är helt överens med dig Manne. Helt. Dessutom tror jag på hållbarhet och det som enbart produceras har kortare hållbarhet.

  2. Kära Syster skriver:

    Så klokt, så klokt. Och du har rätt, jag producerar 50.000 ord i rasande Nano-fart för att ha någonting att utgå från sedan, när jag ska skapa en berättelse av det hela. Det funkar himla bra för mig som annars gärna fastnar i att skapa detaljer när jag inte ens vet vem som är huvudkaraktär typ.

    Skapa på!

    /A

  3. Katarina Persson skriver:

    Jag håller helt med om det maniska ordräknandet. Och jag är också emot att bluddra på om ingenting bara för att FYLLA KVOTEN. Visst ska man låta skrivandet ta tid, men jag tror det går att kombinera dem. Det behöver inte bli dåligt för att man skriver mycket på kort tid, om man vet vad man ska skriva och har berättelsen klar för sig. Att skriva stommen under nanowrimo och sedan använda månaderna/åren därefter till att bygga vidare på sin story, det tror jag funkar utmärkt.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Håller med. Det behöver inte finnas någon motsättning mellan kvantitet och kvalitet; när jag skriver allra fortast får jag ofta jättebra idéer. Min allra bästa skrivdag fick jag ihop 4100 ord tror jag, och det blev inte alls dåligt – tvärtom! Men ibland (inte bara under NaNoWriMo) tycker jag att det läggs lite för mycket vikt vid produktivitet och för lite vid omsorgsfullhet.

      • Kära Syster skriver:

        Nu läser jag detta inlägg i ett nytt sken.

        Jag tänker på de författare som klämmer ur sig en roman om året. Det blir himla mycket uppmärksamhet kring hur p r o d u k t i v a de är och inte lika mycket utrymme ges att behandla deras stil eller karaktärer eller gestaltning eller whatever. Istället blir produktiviteten någonting eftersträvansvärt, inte minst för att de förstås kan få högre inkomst ju fler titlar de hinner hålla ute i handeln samtidigt.

        Blir stressad bara jag tänker på det.

        /A

      • Manne Fagerlind skriver:

        He he, en stor tidning intervjuade mig just och ställde faktiskt en fråga om *hur* jag kunde vara så produktiv att jag redan kommer ut med min andra. 🙂

        Om man fick skriva på heltid så skulle jag kanske kunna få ur mig en roman om året. Annars är det svårt, men betydligt lättare om man skriver en deckarserie än om det handlar om fristående berättelser.

Kommentera

