Den kreativa processen och MaNoWriMo

NaNoWriMo är igång nu. Om du inte vet vad du är ska du inte känna dig dum – det är mest skrivnördar som gör det. NaNoWriMo står för National Novel Writing Month. Tanken är att man ska skriva 50 000 ord, vilket motsvarar ungefär 200 sidor, på bara en månad.

För att lyckas med det räcker det inte med att lägga ner mycket tid; man måste slänga självkritiken överbord och bara skriva, skriva, skriva. Jag har varit så lockad att vara med på NaNoWriMo i år, men tyvärr måste jag inse att jag bara inte hinner med det.

Häromdagen läste jag ett fantastiskt träffande tweet. Precis så här är den kreativa processen för mig, åtminstone när jag skriver en bok:

Just nu befinner jag mig på steg 5 i den kreativa processen när det gäller ”Mina drömmars land”. När jag har hämtat mig efter redigeringspill och korrekturläsning hoppas jag dock att boken ska kännas awesome igen.

Problemet är att jag samtidigt har fastnat på steg 2 med min nya roman. Just nu känns allting som rör den rätt så knepigt. Men jag ska försöka lura mig själv att halka tillbaks till steg 1 genom att utnämna november till MaNoWriMo – Manne Novel Writing Month. Jag ska skriva varje dag och se hur många ord det blir, försöka komma in i den så kallade ”zonen”.

Självkritiken får ta ledigt tills i december, och därefter ska jag försöka övertala den att jobba deltid.

2 comments on “Den kreativa processen och MaNoWriMo

  1. Björn Carheden skriver:

    Min fru har i dagarna sagt att om hon måste vara ”dagmamma” under våren för vårt yngsta barnbarn så kan jag sitta nere i Ystad och skriva. Det är ett flott erbjudande men jag tror inte jag skulle komma längre än till maximalt steg fyra. Visserligen läste jag igår i en bok med citat från Ai Weiwei, där han säger att det viktigaste ordet är ACT. Men på ett annat ställe så påpekar han att tusen tankar föregår detta act! Jag har nog inte hunnit med tillräckligt med tankar ännu.
    Lycka till för du har nog redan klarat av mer än tusen tankar.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Fast många tankar föds ändå medan man skriver, och ibland ansluter tankar som man har tänkt långt tidigare, så känn inte att du måste vänta tills du har tänkt klart.

Kommentera

