Spänningsroman? Det borde heta ”våldsroman”

Utgivningen av ”Mina drömmars land” rycker närmare, och därmed har frågan om genre aktualiserats igen. Jag skriver nämligen ”bara” romaner, och det är ett problem. Mina böcker skulle lättare hitta läsare om det gick att sätta en etikett på dem, som skräck, romance eller fantasy.

Ganska ofta frågar folk om jag skriver spänningsromaner. Det är lite som frågan ”Har du slutat slå din fru?”: vad jag än svarar så blir det fel.

Jag älskar att berätta en historia och försöker göra mina böcker spännande, och många läsare verkar tycka att jag har lyckats, men det som karakteriserar en så kallad spänningsroman är faktiskt inte att den är spännande, utan att den innehåller våld och ond, bråd död.

Det som retar mig med termen ”spänningsroman” är att den liksom ger sådana böcker monopol på spänning. Den tvingar mig nästan att säga: ”Nej du, jag skriver ospännande romaner!”

Så varför kallar vi det egentligen ”spänningsroman”? Jag tycker att det borde heta ”våldsroman”.

9 comments on “Spänningsroman? Det borde heta ”våldsroman”

  1. Kära Syster skriver:

    Hahaha, när du skriver såhär inser jag hur absurd genren ”spänningsroman” är. Alla försöker väl skriva spännande, i någon mening? Och många lyckas bättre än de som befinner sig inom genren…

    Kul!

    /Anna

  2. Björn Carheden skriver:

    Jag läste en bok av Sveriges stora romanceförfattare och upplevde den som spännande men jag tror inte att hon vill kalla den en spänningsroman även om det fanns mycket våld i den.

  3. Björn Carheden skriver:

    Jag hoppas att alla inser vilken bok jag läste.

  4. Annika Estassy skriver:

    Inom film och tv är genren Drama stor. Skulle det kunna passa dina böcker?

    • Manne Fagerlind skriver:

      Det kan man nog säga, men det är ändå inte en vedertagen bokgenre. Jag sa ”drama” på skoj ibland när folk frågade om ”Berg har inga rötter”s genre. Sedan började jag säga ”avvecklingsroman”, men det lät dystrare än boken faktiskt är. Det bästa är nog att säga att det är en ovanlig utvecklingsroman. Men det är inte en genre på samma nivå som t.ex. deckare, romance och chick lit.

  5. Lotta skriver:

    Knepigt. Än thriller då? Är det en undernivå till spänningslitteratur?
    Vi får väl börja säga ”genreöverskridande” 😉

    • Manne Fagerlind skriver:

      Ja, det kan man nog säga. ”Thriller” är väl närmast en ”spänningsroman” som inte riktigt kan kallas ”deckare” eller ”skräck” eller dylikt.

      Jag blev glad när en läsare skrev i ett läsarbrev att min debutroman är ”genrefri på ett bra sätt”.

Kommentera

