”Berg har inga rötter” ska bli talbok

Nu i veckan fick jag brev från Myndigheten för Tillgängliga Medier (MTM), med glädjande nyheter: min debutroman ”Berg har inga rötter” ska bli talbok.

Talbok är inte samma sak som ljudbok. Det är inte en skådespelares mer eller mindre dramatiserade tolkning av boken, utan en ren uppläsning som ska göra boken tillgänglig för människor som av någon anledningen (oftast en synskada) inte kan läsa en pappers- eller e-bok. Någon har sagt mig att man dessutom ska kunna kontrollera tempot i uppläsningen, men när jag nu googlar hittar jag ingen information om den saken. Det skulle ju vara jättebra förstås, förutsatt att inte boken läses upp med smurfröst om man höjer tempot.

Långt ifrån alla böcker blir talböcker. Enligt brevet från MTM beror det antingen på att många har bett om att få boken inläst, eller på en kvalitetsbedömning. Jag vet inte vilket det är i det här fallet, men oavsett vilket är det förstås väldigt roligt att min bok har blivit utvald. Jag vet minst en blind person som är väldigt sugen på att få läsa den.

4 comments on “”Berg har inga rötter” ska bli talbok

  1. Björn Carheden skriver:

    Grattis! En talbok visar på att din bok har kvaliteter inte blir inläst för att rikta sig till bilförare och andra läsare som av olika anledningar hellre lyssnar än bläddrar. Jag har dålig hörsel och har svårt att lyssna på radio och TV om det gick långsammare skulle jag hinna avkoda ljudet och få in texten. En talbok gör att ljudet låter normalt även om hastigheten i uppläsningen kan styras. Det finns människor i min närhet som jag inte hör, en del beroende på att deras tal är sluddrigt, har fel frekvens men också för att de talar som en kulspruta. Så känn dig hedrad.

  2. cattan63 skriver:

    Jag är nog den som Manne syftar på. Kul att också jag får läsa boken. Och du som är hörselskadad och skriver jag är en av de där kulsprutorna du talar om. Ber om ursäkt och tackar för påminnelsen. Kan förklara att jag glömmer vad jag tänkt säga annars, det är därför det går för fort. Spontaniteten försvinner om jag måste tänka som om jag skulle hålla tal, det blir inget flöde. Hur övar man upp spontanitet med att tala långsamt och förståeligt? Jag märker ju att jag varvar ner när jag får lyssna till någon som uttrycker sig väl och oftast lite långsammare än jag.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Hoppas att du ska tycka om boken. Jag har tyvärr ingen aning om hur länge det dröjer innan den finns tillgänglig. Besked om beslutet kom som sagt i förra veckan; jag antar att det då fattades ganska nyligen.

Kommentera

