Lite uppmuntran mitt i redigeringen

Egentligen tycker jag om att redigera, men när jag gör det pendlar både humöret och självförtroendet ännu mer än annars. Ibland är jag odrägligt nöjd med både mig själv och min text, men ibland undrar jag vad jag egentligen håller på med. De senaste dagarna har jag plumsat omkring bland sidorna i ”Mina drömmars land”, duttat lite ängsligt på scenerna och känt mig som en tråkig medelmåtta.

Därför blev jag väldigt glad när jag blev varse att den fina skrivarbloggen 365 days of Storylog lyfter fram en scen ur min debutroman som ett exempel på bra skrivande. Härligt uppmuntrande. Kanske gör jag något rätt även i min kommande roman.

9 comments on “Lite uppmuntran mitt i redigeringen

  1. Björn Carheden skriver:

    Det finns alltid avsnitt i en bok som särskilt berör en läsare. Det intressanta är att man som författare aldrig kan vet vad det är som den unike läsaren fastnar för. Jag har som lärare några gånger förstått att jag utan att veta om det sagt de precis passande orden.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Precis. Jag har många gånger blivit förvånad över vad folk har fäst sig vid i ”Berg har inga rötter”, även om jag i och för sig hoppades att det fanns flera olika saker att hämta där.

  2. […] roligt att Manne Fagerlind såg min Twitterlänk om vad jag hade skrivit, och nämnde mitt inlägg om hans bok på sin egen blogg! (Oj, vad många reflexiva pronomen, blev det rätt […]

  3. Linda skriver:

    Hej! Visst finns det flera olika saker att hämta. Och bra böcker hittar man ju nya saker i, vid omläsning, ifall det nu är så att man läser om dem.
    Jag tror att jag nämnde på Twitter att det var ett stycke till som jag ville referera till. Det var beskrivningen av Olga – och den har jag skrivit om nu: http://365storylog.wordpress.com/2013/03/02/karleksbeskrivning-eller-personbeskrivning/

    Men det är ju också historiens skeende som är bra i boken Berg, både Lasses egen utveckling och min egen orientering kring vad som egentligen är rätt och fel, som läsare, eftersom allt tolkas av Lasse … Men det nämner ju flera recensenter. Det jag har nämnt här är ju bara scener, detaljer i det lilla, men de är stora i sig och bidrar till hur jag uppskattar boken – sådana där saker som man läser och känner ögat fuktas (förra inlägget) eller ler drar efter andan (det här) och tänker ‘å, vad bra beskrivet!’ om. Tack för att du tar dig tiden att skriva! (Böcker, menar jag nu.)

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack själv! Dina fina ord är som sagt väldigt uppmuntrande, särskilt just nu när jag nästan börjar undra om det är värt allt slit. Men minst *en* roman till blir det i alla fall, och jag tror ärligt talat att jag får svårt att hålla mig borta från skrivarstolen även i framtiden.

      Just det kapitlet som du lyfter fram scener ur i dag tillhör det som jag är mest nöjd med i ”Berg har inga rötter”.

  4. Lena Petersson skriver:

    Att skapa en bok där man hela tiden längtar till lässtunderna, utan att den för den skull innehåller grym spänning, lyckades du verkligen med i ”Berg har inga rötter”. För mig var du en ”läromästare” i skrivande, ser framemot din nästa bok! Hälsningar fr den skrivande optikern i Alvik 😉

  5. Härligt och välförtjänt egoboost!

Kommentera

