Min nya roman heter Mina drömmars land

I förra veckan blev det äntligen klart: min nya roman kommer att heta ”Mina drömmars land”! Det är det namn jag har velat ha hela tiden. När min debutroman skulle komma ut behövdes det en hel del diskussioner innan vi kom fram till namnet ”Berg har inga rötter”, men den här gången var de på förlaget vänligare inställda till min idé.

Innan vi slutgiltigt bestämde oss gjorde vi en slagning i Libris, som man brukar. Jag var lite nervös för det, tyckte att titeln var så bra och naturlig att någon annan redan borde ha tagit den, men det närmaste var en bok från 1978 som heter ”Våra drömmars land”. Den handlar om en nallebjörn som åker till Peru, så risken för förväxling känns inte så stor. Och så Fogelströms ”Mina drömmars stad” förstås, men det är helt avsiktligt.

Jag är väldigt glad över namnet. Dels för att jag tycker det är vackert och lätt att komma ihåg, dels för att det passar väldigt bra in på min berättelse. Den vindlar sig visserligen mellan flera länder, men mest handlar den om människor i det här landet Sverige, både nyanlända och infödda, om deras drömmar och om vad som händer när de kvävs, när de uppfylls och när de krockar med varandra. Snart kommer jag att berätta mer här på bloggen.

Innan dess ska jag bara försöka bli lite gladare över det som ska hamna mellan pärmarna också. Redigeringen pågår för fullt.

7 comments on “Min nya roman heter Mina drömmars land

  1. Vilse skriver:

    Kul! Äntligen en liten blänkare. =) Bra titel och riktigt intressant tema, låter det som. Spännande! Ser fram emot att höra mer. När skulle den komma ut (för det är väl precis vad du vill tänka på när du sitter i redigeringsträsket)?

    • Manne Fagerlind skriver:

      Augusti är det tänkt, vilket innebär att den måste vara färdigredigerad i maj (tydligen går det nästan inte att få något tryckt under industrisemestern). Men det kommer att gå bra tror vi.

      Jag ser dock inte redigering som ett träsk, för jag gillar att slipa på saker och ting tills jag äntligen blir nöjd. Mer tillfredsställande än att skriva eftersom jag då är tvungen att gå vidare även när jag inte är nöjd, vilket alltid svider lite. Fast när man verkligen har flyt och de nya idéerna ställer sig i kö är själva skrivandet ännu mer lustfyllt en lyckad redigering. Förstås. Ska nog ta och blogga någon dag om min kärlek till redigeringen …

      • Vilse skriver:

        Jo, jag håller med om att redigeringen är tillfredsställande när man närmar sig det färdiga resultatet och får till formuleringar… Men för mig är det magiska att skapa själva berättelsen. När man har flyt som du säger, och idéerna ställer sig på kö. Kommer hålla utkik efter blogginlägget. =)

        Spännande med omslaget, förresten!

  2. Kära Syster skriver:

    Underbar titel! Lika poetisk som Berg har inga rötter, och det lovar bara gott. Ser så mycket fram emot att läsa mer om den. Ska till exempel bli mycket spännande att se omslaget!

    Grattis till det här steget Manne!

    /Anna

  3. Lovable skriver:

    Så roligt! En väldigt vacker titel! Och säkert smart baktanke med det hela också…. 🙂 Jag lägger mer och mer tid på marknadsföring på nätet för författare- ett väldigt spännande område. Hälsningar Helena

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack, ja jag är jätteglad över titeln. Och både titeln och hela boken är en blinkning till Fogelström förstås; jag hoppas bara att den inte känns övertydlig.

Kommentera

