Ett fint blogginlägg om min bok

Häromdagen kom det ett fint inlägg på författarbloggen Vilse, där författaraspiranten Hanna Höglund skriver om sin läsning av ”Berg har inga rötter”. En bra idé egentligen, just detta att inte skriva en recension utan låta läsupplevelsen och ens egna funderingar stå i centrum. Enda felet är att man måste avslöja en hel del om vad som händer, så varning för ”spoilers” om du inte redan har läst min debutroman!

Jag blev förstås väldigt glad över hur engagerad hon är i min bok, och över hur mycket hon verkar tycka om den.

Hon berättar också att hennes syster, som är svensklärare på vård- och omsorgsprogrammet har köpt en klassuppsättning av ”Berg har inga rötter” och ska låta sina elever läsa den. Spännande. Jag hoppas på en rapport om hur diskussionerna gick.

4 comments on “Ett fint blogginlägg om min bok

  1. Björn Carheden skriver:

    Den skulle jag också kunnat ha tänkt mig som gemensam bok i en nia om jag fortsatt att vara lärare. Vi kom ofta in på äldre släktingar som blivit senila och jag tror att ”Berg har inga rötter” hade varit en bra utgångspunkt. Jag arbetade varje år med en text av Sandro Key Åberg, en kort novell som heter ”Nu blir farmor lycklig”. Den handlar om en äldre änka vars son och familj vill ta över hennes bostad och sätter henne på ett hem. Hon är inte senil men lider av att vara gammal och förvirrad. Förutom bra diskussioner fick jag utmärkta texter. Eleverna skulle fortsätta berättelsen när farmor kommer till hemmet. Det var intressant hur väl de kunde sätta sig in i hennes situation. Din bok fyller en viktig funktion.

  2. Manne Fagerlind skriver:

    Tror du att nior skulle klara att läsa boken till och med? Hoppas att några andra lärare får samma tanke då. 🙂

    ”Nu blir farmor lycklig” fick jag själv läsa i svenskan på högstadiet.

    • Björn Carheden skriver:

      Som du minns så läste mitt barnbarn boken förra året och då gick han i sjuan. Givetvis så ska nog eleverna var lite äldre för att ha den mognad som behövs. Texten är inte så svår att ta till sig men som lärare får du väl ge lite bakgrund och stimulans. Jag tror inte att det ska vara så svårt att motivera 15-åringar som har mor- och farföräldrar, som är pensionärer och börjar tappa den vigör som de haft. Jag brukade visa ”On Golden Pond” i samband med att vi arbetade med ”Nu blir farmor lycklig”. On Golden Pond var Henry Fondas sista film och i filmen spelar Jane Fonda hans dotter, har du inte sett den så rekommenderar jag den. Den spelades för övrigt på Stockholms Stadsteater för något år sedan och då mina nior förutom se filmen se den som pjäs. Henry Fonda spelar där en man med en begynnande senilitet. Du kan ju googla på den om du inte sett den och läsa om pjäsen/filmen och om dramatiken kring filmen. I filmen försonas far och dotter och det gör de också i verkligheten.

Kommentera

