Boktips: En storm kom från paradiset

För en tid sedan läste jag Johannes Anyurus omskrivna roman ”En storm kom från paradiset”. Jag blev nyfiken på den dels för att den har fått mycket fin kritik, dels för att en av huvudpersonerna i min kommande roman kommer från Uganda. Anyurus roman handlar om författarens pappa, en avhoppad stridspilot från Uganda, som längtar så mycket efter att få flyga igen att han far tillbaka till Afrika. Boken igenom kallas han för P, kanske en anspelning på Kafkas Josef K. För sent inser P vilket misstag det var att återvända och måste kämpa för att klara sig undan med livhanken. Den dramatiska historien blandas med känsligt beskrivna återblickar på barndomen och tiden på militärakademin. Resultatet är en fängslande roman.

en_storm

Det allra intressantaste med boken är Anyurus språk, som samtidigt ömsom är konstlöst och grovhugget, ömsom väldigt poetiskt. Det skapar en spänning, avspeglar på sätt och vis kontrasten mellan P:s hårda liv och den oerhörda längtan han bär inom sig. Ibland blir författarens bilder aningen krystade, men det är svårt att undvika när man spänner bågen så högt. Helheten är ändå väldigt övertygande. ”En storm kom från paradiset” är väl värd nomineringen till Augustpriset. Men framför allt är den värd att läsa.

4 comments on “Boktips: En storm kom från paradiset

  1. farmorsbloggen skriver:

    Ligger på att-läsa-listan fast rätt långt ner eftersom jag redigerar nu. Vill påminna dig om löftet du gav på Debutantbloggen att berätta här på bloggen hur du använder Scrivener? Kombinerar själv Scrivener och Word och hoppas du har några bra idéer jag kan ta efter! 🙂 Katinka

    • Manne Fagerlind skriver:

      Själv håller jag på och skriver klart min nya roman och har inte heller så mycket tid. Dessutom vill jag känna att jag har något intressant att säga om Scrivener. Jag tror inte att jag är en s.k. ”power user” egentligen. Men så småningom skriver jag nog ett inlägg ändå.

      • Katinka skriver:

        Hur prenumererar man på dina blogginlägg med RSS? Verkar inte som om du har aktiverat det, bara epostprenumeration? Synd, jag har mina favvobloggar i en särskild lista med RSS-feeds, skulle gärna lägga till din blogg där.

      • Manne Fagerlind skriver:

        Jag vet tyvärr inte hur man aktiverar det på en WordPress-blogg, men i Google Reader t.ex. funkar det att bara lägga in URL:en till bloggen, så betraktas det som en feed utan att det finns en RSS.

Kommentera

