Vill du slippa läsa Lila hibiskus?

Från dag ett har två av populäraste sidorna på den här bloggen varit mina recensioner av romanerna ”Lila hibiskus” och ”Boktjuven”.

Först tyckte jag det var glädjande att folk var intresserade av två fina böcker (även om jag gärna sett att folk var ännu mer intresserade av recensioner av ”Berg har inga rötter” …). Särskilt ”Lila hibiskus” är så oerhört bra, snudd på ett mästerverk.

Så småningom blev jag dock misstänksam när jag såg vad folk använde för sökningar:

”boktjuven bokanalys”

”lila hibiskus handling”

”vad handlar lila hibiskus om?”

Dystert nog tror jag att det inte är litteraturintresse vi ser här, utan att gymnasieelever får som hemuppgift att läsa dem och sedan skriva om vad de har läst. Somliga tycker helt enkelt det är bättre att fuska än att bita i det sura äpplet och (pust! stön!) läsa en bok. Så om du är gymnasielärare, kika gärna på recensionerna och se om några formuleringar låter bekanta. Jag lovar att det i så fall inte är jag som har snott dem från dina elever.

Och till er som kommer hit för att ni vill slippa läsa ”Lila hibiskus”, vill jag bara säga:

Era patetiska, snyltande små fuskare! Skäms! Slit er nu från era videospel, era filmer, er träning eller vad ni nu ödslar era hormonmarinerade gymnasieårs fritid på, och läs ”Lila hibiskus”. Det är lite jobbigare än att spela videospel och ger inte lika snabba kickar (jag vet, för jag gillar själv gaming), men det kan ge er så otroligt mycket annat. Dessutom slipper ni känna er som bedragare efteråt. How about that?

lila_hibiskus

4 comments on “Vill du slippa läsa Lila hibiskus?

  1. Vilse skriver:

    Jag läste den här högt för min syster (du vet, svenskläraren som gillar Berg) och hon skrattade HÖGT! Vi tackar båda.

  2. Manne Fagerlind skriver:

    Roligt att ni uppskattade det. F ö visste jag inte att din syster gillade min bok, men det var ju roligt det också. 🙂

  3. Jonathan Franzon skriver:

    Det är ju inte jobbigt att läsa. Problemet är att boken är så oändligt tråkig och dålig.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Trist att du inte uppskattar den, men bra att du i alla fall försöker. Kanske är den lite för svår att ta till sig för att funka i skolan. Hur långt har du läst i den?

Kommentera

