Min recension av filmen ”Hobbit”

Det var med en blandning av förväntan och bävan som jag hade sett fram emot filmen ”Hobbit” (eller ”Hobbit. En oväntad resa”, som den officiella svengelska titeln lyder).

Å ena sidan är jag Tolkien-älskare sedan gammalt. Kärleken har svalnat i vuxen ålder men finns fortfarande kvar, om än delvis ersatt av ett nostalgiskt skimmer. Dessutom tycker jag att Peter Jackson i stort sett lyckades bra med ”Sagan om Ringen”-trilogin och jag ville gärna se mer av hans Midgård.

Men å andra sidan kunde Jackson ibland vara rätt tondöv i sin överföring till vita duken, och när det stod klart att den korta och humoristiska barnboken ”The Hobbit” skulle bli tre helaftonsfilmer var vi många som fruktade att de skulle bli ganska själlösa och svulstiga. Dessutom var åtminstone jag lite rädd för hur 3D med High Frame Rate (som min familj absolut ville se den i) skulle påverka upplevelsen.

hobbit

När det gällde tekniken fick jag en positiv överraskning. Jag drabbades inte alls av huvudvärk och illamående; tvärtom var det mycket behagligare att titta på än ”vanliga” 3D-filmer. Till en början tyckte jag att allting såg lite bjärt och overkligt ut, men det berodde nog mer på att man drällt för mycket digital färg över bilderna i efterproduktionen.

Svulstigheten kom jag dock inte undan — på gott och ont. Prologen, där historien om hur Smaug drev ut alla dvärgar från Ensamma Berget spelas upp, är lång, och sekvensen när dvärgarna våldgästar Bilbo ännu längre. Berättartekniskt tycker jag det haltar lite, men Midgårdskänslan finns där, och det var som sagt mycket den jag var ute efter. Att pimpa berättelsen med en schematisk konflikt mellan Thorin och hans följe och orchkungen Azog fungerar däremot inte på något plan, enligt min uppfattning.

Men det största problemet är ett annat: Jackson verkar inte ha bestämt sig för vilken film han vill göra. ”Hobbit” försöker både vara en lustig matinéfilm och en magnifik prequel till ”Sagan om Ringen”-filmerna och Jackson driver båda de spåren för långt åt varsitt håll. Som exempel på det förstnämnda har vi trollkarlen Radagast … Alltså, jag har ganska stort tålamod med tramsigheter, men det räckte inte till en trollkarl med guanogarnerat hippiehårsvall, som käkar hallucinogena svampar (!) och färdas i en flygande hemslöjdad släde (!!) dragen av superstarka små kaniner (!!!).

Vårt behov av epik och sammanhang ska däremot tillgodoses genom återblickar på forna bataljer, bitvis väl lika sina motsvarigheter i ”Sagan om Ringen”, och ett ganska töntigt rådslag mellan Gandalf, Elrond, Galadriel och Saruman. Jag brukar älska Cate Blanchett annars, men hennes Galadriel begriper jag mig inte på. Man framstår inte automatiskt som vis bara för att man pratar med släpig röst; hon låter mer som om hon har överdoserat Valium. Är den här filmen i själva verket förtäckt drogpropaganda!?

Som tur är finns det även mycket att glädjas åt i ”Hobbit”. Visuellt är det mesta ganska perfekt (utom just Radagast och bodybuilderorchen Azog), och många av scenerna utstrålar just den smarta humor och lekfullhet som genomsyrar boken. Sekvensen i Dimmiga Bergen, med vättarna och Gollum, är till exempel jättebra. När jag gick ut från bion var jag därför på gott humör. Det grumlades bara av att det är hela två filmer kvar, och inte bara en. Tyvärr kan jag redan nu slå fast att de kommer att bli för långa.

Sammanfattande betyg: 3 drakar av 5.