Två citat om den inre friheten

lyckliga

Just nu läser jag bland annat Nina Björks ”Lyckliga i alla sina dagar”. Boken är mycket intressant; i sinom tid kommer jag nog att blogga mer om den. En av de absoluta höjdpunkterna hittills är dock ett citat av surrealisten André Breton, som är så fantastiskt att jag bara måste föra det vidare:

”Att förpassa fantasin till ett tillstånd av slaveri är att förråda all känsla av absolut rättvisa inom en. Enbart fantasin kan ge mig en föreställning om vad som skulle kunna vara.”

Väldigt sant och väldigt viktigt.

I dagens DN citeras Mo Yan, som försvarar sig och sitt skrivande på ungefär samma sätt som jag gjorde här.

”… den författare som tror att han kan skapa sitt bästa verk i en helt fri miljö tror på en illusion … Den viktigaste frihet en författare har är den inom honom.”

Jag kanske är naiv, men jag tycker inte att en kinesisk författare måste vara dissident för att kunna skriva bra litteratur. Däremot måste vi vara tacksamma för att det även finns dissidenter i den stränga kinesiska diktaturen.

Kommentera

