Zombifiera mera — eller?

Pride and Prejudice and Zombies.

Det är nu länge sedan jag hörde talas om boken, men jag har inte slutat fnissa än. En zombie-mashup av Pride and Prejudice — vilken idé! Seth Grahame-Smith har alltså inte skrivit en ny text utan tagit originaltexten och ändrat i den så att den även innehåller zombier. Min nyfikenhet väcktes omedelbart: Hur skulle Pride and Prejudice förändras om man förde in horder av odöda i handlingen? Till sist kunde jag inte motstå frestelsen längre utan sög ner boken till min Kindle.

Men det räcker inte att ha en rolig grundidé. Efter att ha läst en dryg fjärdedel av boken kan jag konstatera att den inte håller. Därmed inte sagt att den är usel. Om dygnet hade 26 timmar skulle jag förmodligen läsa klart den, men eftersom det inte har det så prioriterar jag bort den; jag har för många andra böcker att läsa och skriva. Det är en ganska tafflig historia. Samma komiska poänger återkommer gång på gång (som att diskutera vilka former av dödligt våld som passar sig att utöva för en fin dam), och vissa ändringar är inte alls lyckade. Gärna lite zombier och skräckeffekter, men en mordisk Lizzie Bennet med hederskodex som en talibansk krigarhövding, som vill ta livet av Mr Darcy när hon blir förödmjukad av honom? Nej tack.

Egentligen är det rätt synd att det bara bidde en ganska fånig komedi (i alla fall så långt som jag läste), för man hade kunnat göra något bättre av idén. Varför inte skriva en mashup som är komisk men ändå på allvar behandlar hur ett samhälle skulle förändras av en zombiekatastrof? Det hade kunnat bli riktigt intressant. Precis det gjorde ju John Ajvide Lindqvist i ”Hanteringen av odöda”, som visserligen inte kan mäta sig med hans två mästerverk ”Låt den rätte komma in” och ”Människohamn”, men ändå var rätt så lyckad. Hur reagerar människor på att de döda vaknar, hur skildras det i media, vad gör politikerna? Ett roligt tankeexperiment och en spännande berättelse.

Zombier verkar vara lite hett just nu. Snart går filmen Warm Bodies, en romantisk komedi med zombietema, upp på biograferna, men efter den här fadda läsupplevelsen känner jag mig inte alls sugen. Historien verkar dock mycket smartare än i ”Pride and Prejudice and Zombies”, och jag känner minst en person med gott omdöme som älskar boken bakom den, så jag kanske ändå kommer att se den.

 

2 comments on “Zombifiera mera — eller?

  1. Linda skriver:

    Håller med, hade exakt samma tanke när jag ivrigt började försöka läsa den. Den blev bortprioriterad efter några kapitel, för experimentet blev helt enkelt inte tillräckligt spännande.

Kommentera

