Intervju med mig på En bokcirkel för alla

En bokcirkel för alla har ju haft ”Berg har inga rötter” som bokcirkelbok den senaste månaden.

Idag har de också lagt upp en intervju med mig, där jag bland annat avslöjar lite om min nästa roman. Så klicka dig dit om du är nyfiken!

2 comments on “Intervju med mig på En bokcirkel för alla

  1. Hej!
    Läser just Berg har inga rötter och satt och skrev en lång kommentar som försvann när jag blev avbruten av mina barn. Jag har bara läst en tredjedel av boken och kan inte sluta. Bra driv i berättelsen! Sånt gillar jag. Vi ska ju boksamtala kring boken nästa helg på BokSPAning på AlftaQuren. Det finns verkligen mycket att diskutera i boken. Jag är helt upprörd av vuxenmobbningen som huvudpersonen utsätts för just nu. Du beskriver den så himlans bra…hur den smyger sig på och hur arbetskamrater egenligen inte tar ställning, men samtidigt gör det med sin tystnad. Ungefär så rasism funkar också…det är bra att sånt här kommer upp till ytan så det går att göra nåt!!
    Det är så bra skrivet så jag kan inte låta bli att undra om du själv har upplevt vuxenmobbning eller om du bara har bra inlevelseförmåga? Har du arbetat inom museumvärlden? Vad har har du själv för bakgrund? Går säkert att läsa någonstanns på nätet…men ändå.

    Du går gärna svara på mina frågor i ett mail eller via facebook. Jag vill gärna skriva ett inlägg om boken inför och efter BokSPAningen. Gärna om du har något du vill hälsa deltagarna eller läsarna. Vet att Karin Berg redan har intervjuat dig och har kontakt…men det skadar ju inte med fler…eller hur 🙂

    Kom på en sak till. Titeln? Kommer jag att få svar på mina undringar senare i boken? Eller kan man få veta hur du tänkt kring den?

    Tack för en bra och intressant läsupplevelse!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Roligt att du uppskattar boken så mycket!

      Nej, jag har ingen personlig erfarenhet av vuxenmobbning. Jag var lite utsatt i grundskolan, särskilt på högstadiet, men där ser mobbningen ganska annorlunda ut. För att kunna skriva om vuxenmobbning har jag helt enkelt läst på om det och sedan försökt leva mig in i situationen. Detsamma gäller museivärlden. Jag är faktiskt inte så jätteintresserad av bildkonst; jag är mycket mer inne på musik (och litteratur förstås). Men någonting sa mig att Lasse skulle jobba med det, och då fick jag foga mig i det och lära mig det jag behövde medan jag skrev. Själv har jag bl.a. jobbat som lärare på olika nivåer och i hemtjänsten och läst engelska och lingvistik upp på doktorandnivå, men sedan halkade jag in i IT-branschen i trettioårsåldern och har blivit kvar. Nu jobbar jag deltid som systemutvecklare och mentor inom IT, så att jag får tid till att skriva och allt annat som hör författarlivet till.

      Titeln är hämtad ur texten, och jag tror att du redan har läst den scenen (som för mig är lite av en nyckelscen): det är när Lasse berättar sagan om Fenrisulven för sin son Mats. Den berättelsen har för mig alltid handlat om fantasins kraft: ”Med fantasins hjälp kan man göra sådant som egentligen är omöjligt.”

      En liten diskussionfråga till dem som ”cirklar” om min bok: Lasse säger när han får sin diagnos att det han har framför sig är en ”nedstigning i dödsriket”. Vad tänker ni om det? Olika läsare har haft väldigt olika uppfattning om den saken.

Kommentera

