Skrivit kontrakt på roman nummer två

Igår blev det helt klart: Damm förlag kommer att ge ut även den roman som jag skriver på nu! Utgivningschefen Cina och min redaktör Anna har fått läsa ungefär 2/3 av manuset och bad mig även att skriva ett synopsis för det som var kvar. Sedan kände de sig tillräckligt säkra på att detta var en bok de ville satsa på. Efter lite dividerande om utgivningsplanen hade vi en text som vi var nöjda med och satte varsin kråka längst ner i kontraktet.

Jag är väldigt glad över att det nu är spikat, och genast kändes det lättare att koncentrera sig på själva skrivandet. Det kan behövas, för jag ska försöka leverera första utkast i slutet av januari, eftersom förlaget planerar att ge ut boken i augusti 2013. Den nya romanen är i nuläget aningen kortare än ”Berg har inga rötter”, men jag tror att jag kommer att skriva ungefär 30 000 ord till, och dessutom behöver jag göra mera research för att det ska bli bra. Nu är det dags att kavla upp ärmarna.

26 comments on “Skrivit kontrakt på roman nummer två

  1. Björn Carheden skriver:

    Kanske känns det som att vara gravid. Det första ”barnets” utveckling öär spännande att följa men med andra ”barnet” så blir det en annorlunda upplevelse; nu vet man hur det går rtill och de ”nio” månaderna blir en väntan där man har en rutin men en ny sorts oro eftersom man nu vet alla problem som kan uppstå. Men det verkar som ”ultraljudsundersökningen” gått bra.
    Lycka till!

  2. Lovable skriver:

    Åh, vad roligt, Manne! Jättehärligt! Njut nu av en vacker Allhelgona helg! Kram Helena

  3. Kul! Lycka till med reserande arbete!

  4. Carola skriver:

    Verkligen roligt Manne att Damm tar ditt författarskap på allvar och ser din förmåga att få fram en berättelse på ett för mig personligt och starkt berörande sätt. Det händer fortfarande att jag tänker tillbaka på Lasse och hans liv. Nu ser jag fram emot augusti så jag kan läsa ditt nya verk =). Stort grattis och kram!

  5. Vilse skriver:

    Wow! Iiiiih! För en debutant-konvalecent måste det kännas fantastiskt. Stort grattis. Jag är så nyfiken på vad det är för en!

  6. Helena Milton skriver:

    Vad roligt. Stort grattis till det! Kanske går det lättare med skrivandet efter sådant besked?! 🙂

  7. mjau skriver:

    Stort stort grattis!!!

  8. Maria Edgren skriver:

    Wow, fantastiskt.
    Hoppas att nästa bok blir lika tankeväckande som din förra, dessa verk behövs. Dessa verk som vi måste tala om.

  9. Patrik Stomberg skriver:

    Hej Manne! Jag gick in på din sida för att sent omsider, nyheten nådde mig inte förrän nyligen, gratulera till utgivningen av din första roman. Än mer hade jag tänkt gratulera till det gedigna och intressanta resultatet; berättelsen engagerade mig och läsningen var i sig en fröjd. Nu ser jag att mitt grattis måste dubbleras. Grattis grattis! Din tidigare arbetskamrat ser fram emot tvåan!

  10. mikaelaholm skriver:

    Åh vad roligt!! Stort grattis!

  11. marieclaeson skriver:

    Än en gång, hurra – KUL!

  12. Anneli skriver:

    Stort GRATTIS!!!

  13. […] jag berättade på min blogg häromdagen, har Damm förlag bestämt sig för att ge ut min nästa roman. I själva verket gjorde […]

Kommentera

