”Berg har inga rötter” är Månadens bokcirkelbok

Jag har hela tiden tyckt att ”Berg har inga rötter” borde passa bra att läsa i en bokcirkel. Nu har jag fått vatten på min kvarn, eftersom En bokcirkel för alla har valt den till Månadens bokcirkelbok. Det innebär att man kan göra inlägg om boken på En bokcirkel för allas Facebook-sida eller twittra med hashtaggen #bergharingarötter för att vara med i diskussionen om boken.

 

På den här sidan bloggar Karin Berg om valet av ”Berg har inga rötter.

5 comments on “”Berg har inga rötter” är Månadens bokcirkelbok

  1. marieclaeson skriver:

    Hej Manne, nu har jag läst din bok. Hittade till debutantbloggen för något halvår sedan och har allt sedan dess varit nyfiken på din bok. I förra veckan dök den upp framför mig på biblioteket. Så här skrev jag precis om den på min blogg;

    Berg har inga rötter. Bokens titel sätter igång min tanke direkt. Vad menar författaren med det? Denna bok skriven av Manne Fagerlind (för övrigt hans debutbok och vilken lysande debut) agerar som en katalysator för mitt tankevirrvarr kring vad som är sant och inte sant. Det beror ju på ur vems perspektiv man ser på saken. Gulp!

    Bokens yttre handling sätter fokus på Lasse som fått diagnosen Alzheimers sjukdom och på hur han ser tillbaka på sitt liv, sin familj och sitt arbete. Jag som läsare kastas mellan att tro på honom och att misstro honom. Tycka om honom och inte tycka om honom.

    Det bokens ”inre” dock sätter fokus på enligt mig är att MIN bild av vår värld är så sjukt mycket påverkad av just MIN syn på saken (som ju kommer ur mina upplevelser, erfarenheter osv.) … och den världsbilden kan vara helt annorlunda än den bild människor jag har omkring mig har i sina huvuden.

    Som sagt, det är inte alltid lätt att nå varandra. Ibland kanske det faktiskt är omöjligt.

    Tror boken gjort mig lite mer ödmjuk inför att på en fråga finns det många rätta svar.

    Läs den! … Tror att den strax kommer ut i pocket.

Kommentera

