Frihet och ofrihet

Jag blev på gott humör av årets nobelpristagare i litteratur, även om jag tvångsmässigt kallade honom Yo Man efter att ha läst det här blogginlägget. Nej, jag har inte läst Mo Yan, bara läst om honom, men valet kändes lite friskt på något sätt. I DN liknade de honom vid Vilhelm Moberg — en av mina favoriter. Annars verkar de flesta placera honom i genren magisk realism, som jag också gillar väldigt mycket. Jag blir till exempel väldigt sugen på att läsa Ximen Nao och hans sju liv.

Vissa verkar tycka att Svenska Akademien stryker diktaturen i Kina medhårs, men jag tror inte det är så enkelt. En bra bok är en bra bok, även om den är skriven i en diktatur, och Mo Yan verkar trots allt ta upp ovanligt kontroversiella teman. Fast visst fick även jag lite dålig smak i munnen när regimen klappade sig själv på axeln och påstod att den goda litteraturen är en konsekvens av de styrandes förträfflighet och kloka politik. Så enkelt är det inte heller.

I vårt land är det väl däremot så att vi alltför gärna tar åt oss äran själva för allt vi gör, fastän vi har mycket att vara tacksamma för. Jag tänkte på det i fredags när jag pratade på kulturcentret Multeum i Strängnäs och äntligen fick återse min gamla svensklärare Figge Berg, som jag hyllade häromdagen. Precis som kineser är vi färgade av det sociala sammanhanget och definieras av våra relationer, men vi vill inte alltid se det, åtminstone inte så länge vi har framgång. Ibland tror jag att vi överskattar vår egen frihet och individualitet, i samma mån som vi underskattar kinesernas.

4 comments on “Frihet och ofrihet

  1. enligt O skriver:

    Ett bra och tänkvärt inlägg. Det är lätt att tolka utifrån oss själva och säkerligen underskattar vi kinesernas individualitet, även om deras frihet på många sätt ändå måste anses begränsad. I alla fall frihet som vi definierar den.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack! Självklart är kinesernas frihet mera kringskuren än vår, oavsett hur man definierar den anser jag. Vi vill bara inte alltid se vår egen ofrihet och vårt beroende av andra.

  2. Kära Syster skriver:

    Jag har helt missat den politiska efterklangen till tillkännagivandet av nobelprisvinnaren, men tycker att du lägger goda poänger i ett par väl valda ord. Tycker också att litteraturen låter otroligt spännande och är riktigt sugen på att läsa.

    /Anna

Kommentera

