Lärare förtjänar att hyllas

I några omgångar har jag arbetat som lärare. Nu när jag inte gör det plågas jag ibland av dåligt samvete för att jag inte fortsatte på den banan. Jag tror att jag har det som krävs, i alla fall till stor del: jag kan mycket om en del ämnen, tycker om folk (inte minst barn) och är inte blygd eller försagd som så många andra belästa typer.

Att jag ändå har hittat en annan försörjning beror delvis på att jag är så känslig. Efter en bra lektion tyckte jag att jag hade världens bästa jobb, men efter en dålig blev jag alltid helt knäckt. Och blotta tanken på att ta farväl av barn som man haft varje dag i tre år eller mer — herregud, jag skulle inte hämta mig på hela sommarlovet! Det var jobbigt nog efter bara en termin. Men egentligen tycker jag att jag borde försöka igen.

Jag tror att de flesta av oss gärna tar åt oss äran själva när vi lyckas med något, när vi till exempel klarar oss bra på jobbet. Men hur mycket av den prestationen beror enbart på våra egna insatser? Hur hade vi klarat oss om vi inte hade haft skolor där vi kunnat lära oss saker, och lärare som slitit hund för att försöka få in lite vett och kunskaper i våra motsträviga hjärnor?

Våra lärare förtjänar att hyllas, särskilt som de får så lite respekt och uppskattning och så låga löner trots att de har ett av världens viktigaste arbeten. Därför blev jag så glad över den nya webbplatsenLärarhyllningen, där vi alla kan hylla lärare som betytt mycket för oss. Gå in där redan idag och lägg upp en hyllning! Kanske får din lärare veta det och blir glad, men jag tror att de flesta lärare blir uppmuntrade även när andra lärare uppmärksammas på detta sätt.

Själv valde jag att hylla min gamle svensklärare från högstadiet, Lennart ”Figge” Berg. Jag har alltid insett hur mycket han betydde för mig, men har tänkt särskilt mycket på det under året som gått, då jag har debuterat som romanförfattare. Jag är långt ifrån säker på att det skulle ha blivit någon roman om jag inte hade haft Figge i svenska.

Men han är bara en av många lärare som jag är tacksam mot. Jag har haft många duktiga lärare, men även de som inte lyckades riktigt lika bra gjorde nästan alltid sitt bästa, jobbade och slet för vår skull. Därför förtjänar de också att hyllas. Kanske gör även dina det?

Kommentera

