Andra böcker av mina författarkompisar

I ett tidigare inlägg berättade jag om mina författarkompisar och hur viktiga de är för mig. Igår skrev jag om tre spänningsromaner som kompisar till mig har skrivit. Här fortsätter jag att berätta om andra kompisars böcker. Hejdlöst partiskt förstås; jag är en känslomänniska och kan inte riktigt skilja på sak och person när det gäller böcker. Och dessutom har jag tröttnat på att leta fel på det andra har skrivit, som recensenter så gärna gör. Jag skriver bara boktips numera. Ni får helt enkelt ta det här inlägget för vad det är: en liten glädjeyttring över att jag gillar mina kompisars böcker.

Min förste författarvän var Peter Bergting, som jag lärde känna för att vi hade barn på samma dagis. På den tiden var Peter ”bara” känd som en superskicklig tecknare, men så debuterade han språkligt med den coola fantasy-boken Häxmästaren. Nu har han följt upp den med bok nummer två i samma serie, Demonprinsessan, som är ännu bättre — jag är stolt över att stå med på den bokens tacksida. Jag gillar fantasy i allmänhet, men Peters böcker gillar jag ovanligt mycket.

När jag sedan hade blivit antagen av Damm blev jag kompis med förlagskollegan Simona Ahrnstedt, som är Sveriges hittills enda romance-författare. Jag ingår inte precis i målgruppen för hennes debutroman ”Överenskommelser” — romance är en mycket kvinnlig genre — men tyckte ändå att det var jättekul att läsa den. Storyn påminner visserligen om många andra kärleksromaner, men det är så bra gjort alltihop: bra skrivet, grundat i massor av research om 1800-talets Sverige, och spännande berättat. Mången läsare har lite till sin egen överraskning fallit pladask för Simonas debut. Det är intressant att så många också verkar göra det mot sin vilja, något jag tror jag ska återkomma till i ett senare inlägg …

Genom Simona lärde jag känna Pernilla Alm, och jag läste hennes relationsroman ”Alltid du” mycket snart efter att den släpptes. Den var intressant på många sätt, kändes lite som chick lit men var mycket mörkare än man kunde tro (förlaget kallar den visst ”underhållande feel-bad”, och det är en rätt bra beskrivning). Pernilla lägger sig nära, nära vardagen för en småbarnsförälder och skildrar även otrohetens psykologi på ett trovärdigt sätt, tycker jag. Det gör att man engagerar sig i handlingen. Hon har också ett väldigt bra driv i sitt berättande, och jag satt uppe sent på kvällen för att se hur det skulle sluta.

Mitt förlag, Damm, ger mest ut böcker som skulle klassas som underhållningslitteratur. Min egen debutroman är nog mer åt det litterära hållet, även om DN:s Lotta Olsson beskrev den som ”märkligt underhållande”. Jag tycker dock inte alls att det är något fel med böcker som mest (eller bara) vill underhålla, när de är så bra som exempelvis Simonas bok, men jag är lite glad att det finns böcker på förlaget som är mer lika min. Annars skulle jag känna mig malplacerad. Avslutningsvis ska jag berätta om två sådana böcker som jag verkligen tycker mycket om.

Precis som ”Berg har inga rötter” handlar Bodil Sjöströms ”Route 66 går till Trollhättan” bland annat om Alzheimers, men också om ett lesbiskt par som reser längs Route 66 i USA, om hur man bemöts som homosexuell, och om en bräcklig relation mellan far och dotter, som inte precis blir enklare av att pappan är väldigt fördomsfull. Allting är så finstämt skildrat och jag blev mycket berörd av boken.

Och så till sist Sofia Hallbergs ”Mina fräknar”, som kommer ut först den 18/8. När det gäller den är det svårare än någonsin för mig att vara opartisk, för Sofia har blivit en väldigt speciell vän. Men jag tror verkligen att jag hade blivit lika förtjust i boken även om jag inte hade känt henne. Svärtan, humorn, den skruvade berättelsen och det lika skruvade perspektivet — det finns så mycket här att förälska sig i. Åtminstone om man (som Sofia och jag) gillar sådant. Så skriv upp releasedatumet i almanackan! Jag tror att ”Mina fräknar” kan bli en riktig succé.

3 comments on “Andra böcker av mina författarkompisar

  1. Bodil skriver:

    Härligt inlägg Manne! TACK!

Kommentera

