Mina kompisars spänningsromaner

Flera av mina nya författarkompisar skriver så kallad spänningslitteratur. Annars läser jag det väldigt sällan. Det finns så många ”vanliga” romaner som jag aldrig hinner läsa fastän jag vill, och nästan alltid prioriterar jag det framför deckare och sånt. Det enda som (kanske) räddar mig från snobbstämpeln är att jag läser fantasy, som har ännu lägre status än det som brukar kallas ”spänningsromaner”. Är det inte en rätt konstig benämning förresten? Böcker kan ju vara spännande på så många olika sätt. Jag har definitivt försökt göra ”Berg har inga rötter” spännande, och många läsare verkar tycka att jag har lyckats.

Däremot är jag glad att jag har läst de tre författarkompis-böcker som jag tipsar om nedan, och som är mera klassiska ”spänningsromaner”. Dels var det kul som omväxling, dels tyckte jag att deras böcker var underhållande och ville verkligen läsa klart dem. Det låter kanske som ett ganska ljummet betyg, men då ska man veta att jag lägger ifrån mig de flesta sådana böcker som jag försöker läsa. Till exempel tröttnade jag på Lars Keplers ”Hypnotisören” efter fyrtio sidor. Eftersom spänningslitteratur inte är min tekopp krävs det något extra för att fånga min uppmärksamhet.

Den första jag läste var Lars Rambes actionthriller ”Skuggans spel”. Den var jag också intresserad av eftersom den utspelades i kommunen jag kommer från (Strängnäs). Det händer dock lite mer dramatiska saker i boken än under min uppväxt, minst sagt, närmare bestämt något på i stort sett varje sida. Det är hårdkokt (någon sa att han aldrig hade läst en svensk bok med så hög body count), men som motvikt till det finns det fina små porträtt av personer och relationer, som gör att historien trots all action inte känns för osannolik.

Susanne Bolls ”Morgongåvan” ges ut av samma förlag (Hoi), men är väldigt olik Lars’ bok. Här är spänningen psykologisk och krypande, och en mängd personers livsöden flätas samman trots att boken inte är lång. Boken har ett speciellt språk, med mycket korta meningar som påminner en aning om Jens Lapidus. Men stilen inte kärv och hård, som i Lapidus böcker, utan känns mer andlös, flämtande. Detta  i kombination med de korta kapitlen bidrar till att skruva upp tempot, och det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Alldeles nyligen har jag också läst klart förlagskollegan Thomas Eriksons debut ”Bländverk”. Även här är tempot väldigt högt och intrigen smart flätad. Berättelsens huvudperson är (liksom Thomas själv) en beteendevetare, och han använder sin kunskap om det mänskliga psyket för att hjälpa polisen med en serie mordfall. ”Bländverk” är riktigt underhållande och höll mitt intresse uppe hela vägen till det kluriga slutet. Det var också kul att lära sig lite om det som Alex King och Thomas jobbar med. Nu i augusti kommer uppföljaren ”Illdåd”, som enligt vad jag har hört ska vara ännu bättre.

Nästa spänningsroman jag läser blir utan tvekan Varg Gyllanders ”Ingen jord den andra lik”. Dels läste jag de första sidorna och det gav mersmak, dels behärskar Varg verkligen sitt stoff, eftersom han jobbar på Rikskriminalpolisen. Annars tycker jag att många kriminalromaner har rätt stora trovärdighetsproblem.

Endera dagen ska jag berätta om mina andra författarkompisars böcker. Det fick helt enkelt inte plats i det här inlägget.

10 comments on “Mina kompisars spänningsromaner

  1. Kära Syster skriver:

    Fina beskrivningar och bra tips!
    Också jag har svårt för den så kallade deckar- eller spänningsgenren, men ibland är man liksom sugen och då är det fint att du tipsar. Har aldrig läst Kepler eller Lapidus eller nån av dem som ligger på topplistorna p g a plöjde några Marklund för tio år sedan tills det tog stopp. Jag lessnade på formen och slutade läsa deckare helt och hållet. Sedan dess har ju marknaden exploderat och säkerligen finns det många författare som hanterar genren på ett sätt som skulle kunna locka även mig. Det gäller ju bara att hitta dem… 🙂

    Så tack igen för tips, jag ska kolla bland ovan nämnda författare när längtan efter blodspillan tränger sig på.

    /Anna

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tänk bara på att jag inte är någon expert på spänningslitteratur. Det här är de enda tre som jag har läst klart det senaste året. Efter Vargs bok tänker jag läsa något av Åsa Larsson eller Ann Rosman. Jag har hört så mycket gott om dem.

  2. larrywriter skriver:

    Tack för uppmärksamheten, Manne. Roligt att du kan gilla även en ”hårdkokt” historia. För min del så ser jag inget egenvärde i att ha med mycket våld, men beskriver man en grupp grovt kriminella och deras mellanhavanden så sätts många av de vanliga reglerna ur spel. Tyvärr är nog inte heller Skuggans spel så långt från verkligheten som man kan tro. För ett par år sedan rånades Swedbank i Strängnäs av flera män med automatvapen. De sköt vilt omkring sig. En utbränd Porsche Cayenne hittades i Stallarholmen. Just nu pågår något slags gängkrig i Eskilstuna där flera har mördats och skadats…
    Min nästa historia blir då kanske mindre sannolik eftersom det är en skräckthriller med övernaturliga inslag. Men vem kan egentligen lita på sitt minne? Och var går gränsen mellan dröm och verklighet? 🙂 Lars

  3. Carola skriver:

    Fantasy har blivit mycket mer rumsrent nu än vad det var för bara tio år sedan. Det släpps många nya böcker i den genren idag. Det har till och med dykt upp ett nytt begrepp; crossover, som legitimerar att även vi ”vuxna” kan läsa dem. Trots det måste jag gå till boklådan med skylten ”Ungdom” över för att hitta fantasyböcker. Varför kan inte den genren få ha en egen skylt precis som Deckare, Skönlitteratur, Biografier, Sport, Matlagning osv. Det finns säkert bokahandlare som har kommit lite längre och har den uppdelningen men stämpeln hänger kvar lite här och där än. Många 40-åringar läser fantasy, åtminstone i min bekantskapskrets har det visat sig. Jag tror att den genren är på frammmarsch och att många fler böcker på det området kommer att ges ut och inte bara vänder sig till 9-12 åringar eller ungdomar i boklådorna.

Kommentera

