Boktips: Good Omens

Idén är så lysande att jag blir lite avundsjuk — varför kom inte jag på den först!? Huvudpersonerna i ”Good Omens” är en ängel och en demon som har känt varandra i evigheter. Bokstavligen — ända från början faktiskt. Demonen Crowley var ormen som frestade Adam och Eva att äta från Kunskapens träd, och det var ängeln Azirafael som blev satt vid Edens östra port med ett flammande svärd sedan de stackars människorna drivits ut ur lustgården. Fast Azirafael gav faktiskt bort svärdet till dem för att de skulle ha något att värma sig med. Det var ju så kallt ute!

Ända sedan dess har de varit en slags kollegor. Visst, noga räknat har de varit motståndare i kampen om människornas själar, men de har vant sig vid varandra och kommer bra överens. Både har dessutom en smygande känsla av att deras chefer har tappat greppet, att de inte riktigt har koll på hur det funkar i den moderna världen.

Så en dag kommer Crowleys chefer och säger att det är dags för den stora uppgörelsen — Apokalypsen! De har med sig Antikrist, som fortfarande är ett litet gossebarn, och instruerar Crowley att plantera honom i en amerikansk diplomatfamilj (jämför filmen ”Omen”). Men Crowley och Azirafael blir bara förfärade. De gillar ju den här världen och människorna i den, trots deras ofullkomlighet, och de bestämmer sig för att försöka förhindra det hela. Men lätt blir det inte. Inte nog med att Apokalypsens ryttare snart blandar sig i leken (givetvis kör de motorcykel och har Hells Angels-jackor); dessutom är Crowley, Azirafael och andra underhuggare på båda sidor inte heller fullkomliga.

Hur det går tänker jag inte avslöja, men det är många turer och jag skrattade på nästan varje sida. Boken är rappt och påhittigt skriven av författarduon Terry Pratchett och Neil Gaiman. Humorn påminner om ”Liftarens guide till galaxen”, men här finns dessutom en värme och en slags humanism som den senare boken saknar: det känns att författarna, precis som huvudpersonerna, tycker väldigt mycket om folk. Därför tror jag att Gud, om han finns, inte har något emot den här boken. Ett och annat hädiskt skämt tror jag både han och kristna läsare kan stå ut med.

Nu är jag väldigt sugen på att läsa Gaimans bok ”Amerikanska gudar”, som Lotta Olsson rekommenderade tillsammans med min roman. Också den leker med gamla religiösa föreställningar, och Gaiman har visat hur bra han kan göra det. Jag tror han klarar det även utan Pratchett vid sin sida.

6 comments on “Boktips: Good Omens

  1. Carola skriver:

    Den boken låter som ett måste. Din beskrivning av handlingen låter riktigt kul och jag förstår din avundsjuka. Drömmen om en världssucce är väl alla skrivande människors hemliga dröm :). Temat med krigande gudar tilltalar mig väldigt mycket eftersom det är vad jag själv skriver lite om men i en helt annan miljö än ovan nämnda bok :).

    • Manne Fagerlind skriver:

      Absolut. Läs den! Du kommer inte att ångra dig. Fick förresten just veta att den getts ut på svenska av B Wahlströms — Damms systerförlag!

  2. Staffan skriver:

    Underbar bok! Glöm inte The Witchfinder Army, Agnes Nutter och hennes profetior och den fantastiskt varma skildringen av barnen… Jag måste nog läsa om den – igen.

    • Manne Fagerlind skriver:

      … för att inte tala om BB:t som drivs av satanistiska nunnor, de defekta biblarna och vad Apokalypsens ryttare sysslar med idag. Jag kommer säkert också att läsa om den i sinom tid.

  3. Wilma Sjoberg skriver:

    Jag måste säga att jag är avundsjuk på dig för att du har American Gods kvar att läsa. Det är en av mina absoluta böcker och jag idoldyrkar Neil Gaiman på relativt sunda sätt. Gillade verkligen Goods Omens men American Gods (och Anansi Boys) är snäppet vassare. Älskar hur Gaiman leker med begreppet verklighet, i hans böcker känns allt logiskt och fantastiskt.

Kommentera

