Så glad, så glad för Sofias skull!

Det senaste året har jag fått många fina författarvänner. En av dem är Sofia Hallberg, som debuterar med romanen ”Mina fräknar” i augusti. Lägg namnet på minnet. Jag har redan tjuvläst den i manus, så jag vet precis hur bra och personlig den är. Det vet också alla andra som läst, utom möjligen Sofia själv, som är så ödmjuk att jag nästan blir irriterad.

Fast nu kanske hon äntligen måste erkänna att den är bra. Hon har nämligen fått ett fantastiskt fint lektörsutlåtande av Bibliotekstjänst, som hon bloggar om här. Lektören säger bland annat att den är ”mycket egensinnig och spännande” och ”en mycket lyckad debut”.

Jag har hela tiden sagt till Sofia att det kommer att gå bättre för hennes bok än för min, och nu är jag mer övertygad än någonsin.

Som sagt — lägg namnet på minnet:

”Mina fräknar” av Sofia Hallberg.

5 comments on “Så glad, så glad för Sofias skull!

  1. Carola skriver:

    Ja jag anar att det kommer att vara en alldeles underbar bok med tanke på det vackra språk hon använder på debutantbloggen och på sin egen blogg. Hennes ödmjukhet strålar i allt hon berör med sina ord :).

  2. Lovable skriver:

    Det jag tycker allra bäst om med er båda, Manne och Sofia, är att ni verkar så ödmjuka båda två. Jag tror på det, att glädja sig för varandra och vara hjälpsam. De bloggare som kör med en jag-först-attityd är det tristaste jag vet. Därför är det alltid en sann glädje och inspiration att läsa era inlägg. Härligt! Ska beställa in båda era verk till det lokala biblioteket så klart! 🙂 /Helena

    • Manne Fagerlind skriver:

      Roligt att du tycker om våra inlägg! Sofia är mer naturligt ödmjuk än jag, men jag kämpar för att bli mer som hon (även om jag tycker att hon borde sträcka på sig lite mer). Det blir annars rätt mycket självfokus om man ägnar en stor del av sin tid till att sitta ensam och skriva. Att få en roman antagen är dessutom en ego-injektion som heter duga, så jag tror att det är tur att det inte hände när jag var yngre och ännu mer odräglig än nu. Men det finns faktiskt mycket mer av solidaritet och en-för-alla-alla-för-en i bokbranschen än jag trodde, vilket förstås gläder mig. Jag ska blogga om det någon annan gång.

  3. […] Och underbara Manne skrev en fantastiskt fin text om mig på sin blogg. […]

Kommentera

