Fler recensioner för ”Berg har inga rötter”

Listan över recensioner av min roman börjar nu bli lång, och jag har samlat dem alla här på recensionssidan, men i detta inlägg berättar jag bara om de senaste.

Hittills är det mest bloggare som har recenserat min bok, och två av recensionerna jag berättar om här är också bloggrecensioner. Först ut var bloggen Rader, som var mycket entusiastisk över boken. Recensenten kallar den en ”rörande debut” och skriver bland annat: ”Den inåtriktade känslan är så starkt skildrad att jag blir helt tagen av denne gaggige äldre man”. Jag blev väldigt glad, förstås.

Maria Ragnarsson recenserar boken på bloggen Mina boktips. Hon har lite invändningar mot bokens mittparti, men på det stora hela är även hon klart positiv. Den får betyget fyra av fem och beskrivs som en ”drabbande roman om Alzheimers” och ”stark och läsvärd”. Recensenten berömmer även mitt språk: ”Fagerlinds bok är välskriven, och språket är rikt och uttrycksfullt”.

Bloggrecensioner i all ära – jag blev lite extra glad över att också få en recension i en morgontidning. Tidigare har ju min roman uppmärksammats på ett väldigt bra sätt i M-Magasin och Metro, men det här var den första mer klassiska tidningsrecensionen, med rubriken ”Mycket lovande debutroman”. Det enda felet med den är att den avslöjar lite väl mycket om vad som händer, så varning utfärdas om du inte har läst min roman än! Recensionen infördes i Östra Småland den 15/5 och såg ut så här (klicka på den för att förstora den så att du kan läsa):

Östra Småland är ju inte precis någon av de stora drakarna i tidningsvärlden, men jag blev ändå väldigt glad över recensionen. Förhoppningsvis följer andra tidningar efter såsmåningom.