Hjälp! Är ni alldeles ryska!?

För en tid sedan var min fru och son ute på stan och fick se bussreklamen för ”Hello Kitty måste dö”. Sonen upptäckte att boken kommer ut på Damm och sa att det kanske skulle komma bussreklam för min bok också. Hustrun bara skrattade och sa att det inte skulle hända – jag är ju bara en okänd debutant.

Men nu är det precis det som har hänt. Den här veckan sitter jag och min bok i jätteformat bakpå en hel eskader av SL-bussar!

Jag blev först alldeles skakad när jag fick höra om deras planer. Det kändes aningen läskigt att bli exponerad på det här sättet. När jag var yngre hade jag bara älskat det, för jag har varit väldigt förtjust i att ha allt ljus på mig, men jag har tröttnat lite på den sidan hos mig själv och blivit mindre exhibitionistisk med åren. Fast det är klart att det är coolt, och att jag är tacksam.

Det är inte heller riktigt så extremt som jag föreställde mig, eftersom det trots allt är en minoritet av bussarna som har min nuna i jätteformat på akterspegeln. Det pågår flera kampanjer samtidigt, och jag har faktiskt inte lyckats se annonsen själv än.

En annan sak var lite läskig också: plötsligt känner jag att min kära bok har större krav på sig. Nu måste den ju verkligen sälja för att inte stå där som en minuspost när allt ska summeras. Men mest är det förstås fantastiskt roligt att förlaget tror så mycket på den. Jag hoppas att detta ska göra fler människor nyfikna.

19 comments on “Hjälp! Är ni alldeles ryska!?

  1. mjau skriver:

    Haha vad skoj! Jag associerar genast till Sex and the city-intron där Carrie ser sig själv på sidan av bussen…. 😀

  2. Åsa Hellberg skriver:

    Det är vansinnigt coolt och jag är lika vansinnigt avundsjuk!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Jag kan trösta dig med att räckvidden på den här reklamen inte är så enorm som man skulle kunna tro. Trots febrilt buss-spanande har jag inte sett annonsen än. Den verkar sitta på mycket färre bussar än de andra annonserna (Svea Inkasso och FEI m.fl.). Hittills har bara sex personer ur bekantskapskretsen hört av sig och sagt att de har sett mig.

      Fast det är förstås ändå väldigt coolt. 🙂

  3. Carola skriver:

    Jag håller med Åsa. Så himla coolt! Men samtidigt förstår jag att du känner pressen att boken ska falla läsarna i smaken. Att boken ska leverera. Jag har kommit halvvägs och jag kan säga att jag är väldigt nöjd. Lilla gubben (Lasse)… ;(. Jag tycker så synd om honom. Nej, nu ska jag inte säga mer :). Jag återkommer med recension :).

    • Manne Fagerlind skriver:

      Kul att du gillar boken! 🙂

      När det gäller läsarna så känner jag faktiskt inte så stor press. Det är jättemånga som har hört av sig för att berätta hur mycket de tycker om min bok, ibland med sådana ordval att jag blir alldeles tagen. På sätt och vis har jag redan nått mitt mål där. Även om det bara är några människor som älskar min bok så mycket så var det värt allt slit.

      Men att de känner så starkt för min bok betyder förstås inte att den kommer att sälja, och där känner jag en större press nu. Jag vill inte vara ett sänke i förlagets budget.

  4. Nathalie Parès skriver:

    Jag såg reklamen i morse och blev nyfiken, så det var därför jag googlade mig hit! 🙂

  5. Helena Milton skriver:

    Men så himla roligt. Snacka om publicitet liksom. Good luck to you! 🙂

  6. Helena Milton skriver:

    Jag ska skicka manuset till lektör om en vecka ungefär, så ska hon läsa igenom och därefter ska jag omarbeta utifrån lektörsutlåtandet och sedan så … 🙂

  7. Roslund & Hellströms senaste fyller jättelika affischer i tunnelbanan vid Fridhemsplan med meddelandet att det är deras bästa hittills. Den texten kunde Damm ha plankat för dig, kanske i stället för upplysningen om utsvängande bakparti för det har väl inte boken

    Jag ska givetvis ha ögonen öppna för hur många bussar som har din reklam.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Jag tycker att boken *har* ett utsvängande bakparti. Nu tror jag att affischen har åkt ner, men du kanske hann se den på någon buss. De allra flesta hade den som sagt inte.

  8. James W skriver:

    Hej Manne!
    Har läst din bok och tycker att den verkligen bra och välskriven. Ser fram emot att läsa mer av dig. Kul det där med bussreklamen.
    Hälsningar James W

Kommentera

