Ringar på vattnet

Efter de första fina recensionerna av ”Berg har inga rötter”, som följdes upp med ytterligare en i Litteraturmagazinet, har det blivit lite stiltje. Det första omdömet har dykt upp på Boktipset.se – en 5:a! – men den enda längre texten är denna artikel av kommunikationsexperten Karin Berg, som inte handlade om boken utan om dess Facebook-sida. Jag har dock börjat spänna av lite när det gäller att jaga recensioner, även om jag fortfarande googlar ”berg har inga rötter” recension nästan varje dag och då och då kikar in på Adlibris och Bokus för att se om det kommit några läsarrecensioner.

Men i det tysta händer ändå en hel del. Fler och fler läser min bok, och många – inte bara folk jag känner – hör av sig och säger att de tycker väldigt mycket om den. Det gör mig lycklig. Häromdagen fick jag till och med mitt livs första läsarbrev, som var både långt och fint. Jag måste ta mig tid att svara på det.

En annan rolig sak är att ryktet om boken har börjat sprida sig på Facebook. Minst ett halvdussin människor som jag inte alls känner har börjat läsa ”Berg har inga rötter” efter att ha sett mina vänners entusiastiska Facebook-uppdateringar. Det var lite det vi hoppades på,  att entusiasmen skulle sprida sig över sociala medier som ringar på vattnet. Då blir vi inte så beroende av att stora papperstidningar skriver om min bok (även om Metro och M-Magasin redan har tipsat om den).

Fast förlaget har faktiskt bestämt sig för att satsa mera på marknadsföringen av ”Berg har inga rötter”, kanske inspirerade av recensionerna. I nästa vecka kommer de att slänga in något större, och det borde åstadkomma ett ganska rejält plask. Vi får se hur mycket ringar på vattnet det blir efter det.

5 comments on “Ringar på vattnet

  1. Kära Syster skriver:

    Superkul med det växande intresset! Den där sega, långdragna marknadsföringen borde kunna bidra till en stabil läsarskara, som förhoppningsvis blir större för varje titel du släpper ifrån dig:)

    /Anna

  2. Åsa Hellberg skriver:

    Nu har jag inte läst den än, däremot har jag ätit upp – eller snarare tryckt i mig – en av dina chokladkakor. Himmelsk är ordet. Himmelsk!!!

  3. mikaelaholm skriver:

    Du är utmanad. http://mikaelaholm.wordpress.com/2012/05/03/utmanad/

    – Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.

    – Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.

    – Create 11 new questions for the people you tag to answer.

    – Go to their page and tell them they’ve been tagged!

    – Do not tag back to the person who already tagged you

Kommentera

