Nu har ”Berg har inga rötter” kommit ut

Äntligen är min debutroman utsläppt i full frihet! Redan i helgen tjuvstartade tydligen många boklådor — en gammal klasskompis köpte den faktiskt i fredags. En tjej på Akademibokhandeln, där jag först hittade den, sa att man inte brukar vara så noga med datum. Bara när det gäller de populäraste författarna, som folk hänger på låset för att köpa, håller man hårt på releasedatum. Och än så länge är jag inte riktigt där …

I går bloggade jag på Debutantbloggen om hur det känns nu när romanen kommer ut. Och på kvällen blev jag grundligt firad av familj, förlag och vänner, och alldeles otillbörligt hyllad av min redaktör. Så här dagen efter pustar jag ut och försöker jobba (ja, ja, precis just nu tar jag en paus förstås) och är mycket lycklig, utan att behöva oroa mig för elaka recensioner. Första recensionsdag är inte förrän i övermorgon.

12 comments on “Nu har ”Berg har inga rötter” kommit ut

  1. mjau skriver:

    Så spännande att följa med din resa! Grattis från mig också! Ska se efter om din bok dyker upp här i Finland (annars får jag nätbeställa :))

  2. Manne Fagerlind skriver:

    Tack! 🙂 Hur brukar det vara med rikssvenska böcker? Kommer de som regel till er?

    • mjau skriver:

      Kanske främst de mest kända författarna, storsäljarna, och de som ges ut på pocket. Akademiska bokhandeln här brukar ha mycket svenska böcker, medan andra bokkedjor är mer finska. Finlandssvenskar läser ju mycket svensk litteratur förstås, och många enspråkigt finska kan också svenska rätt bra (de läser svenska i skolan bl.a.) så det kan säkert finnas en liten efterfrågan också från finskspråkiga… Jag kan ju fråga efter dig i bokhandeln så kanske de tar in dig om de inte redan gjort det 🙂

      • Manne Fagerlind skriver:

        Fråga gärna efter den om du vill. Kanske min enda chans att få ut min bok utanför Sverige, ha ha.

  3. Simona skriver:

    Tack för en kanonkväll! Ska bli kul att läsa boken, ska bara redigera klart min egen först…

  4. Carola skriver:

    Har varit över till bokhandeln nu på lunchen och inhandlat ”Berg har inga rötter”. Den lyste så färggrannt bland de andra gråa böckerna. Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen efter att ha provläst den på provlas.se.
    Ha en alldeles underbar dag och varma lyckönskningar till nästa manusprojekt.

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack Carola! Hoppas du gillar resten också.

      Vilken bokhandel var det? Jag är nyfiken på vilka som har tagit in den.

      • Carola skriver:

        Jag anar att det känns nervöst inför vad andra ska tycka om vad du har skrivit. Själv skulle jag skaka som ett asplöv. Jag lovar att ge feedback när jag läst klart.
        Boken köpte jag på Akademibokhandeln i Karlstad.

      • Manne Fagerlind skriver:

        Lustigt. En gammal klasskompis köpte sitt ex på exakt samma butik. Berätta gärna vad du tycker sedan, förstås.

  5. Kati skriver:

    Har redan sett den på min lokala Bokia och håller med föregående talare, den stack verkligen ut med sitt fina omslag. Grattis!

Kommentera

