Är jag Tranebergs bästa författare?

Första recensionsdag för ”Berg har inga rötter” är 19 april, så jag trodde jag skulle få vänta tills dess med att få någon mer recension än den från Bibliotekstjänst. Men så fick jag höra att M-magasin tipsar om boken i sitt aprilnummer, under rubriken ”M läser – böcker vi tycker om”! Verkligen jättekul, och egentligen inte så konstigt. De måste ju få skriva om min bok i aprilnumret när tidningen bara kommer ut en gång i månaden.

Jag blev jätteglad över hur författaren och recensenten Stig Hansén beskriver min roman. Så glad att jag nu tänjer upphovsrätten till bristningsgränsen och visar upp det han skriver på min blogg. Jag hoppas att inte Hansén och M-magasin misstycker.

Beskrivningar av min bok ger så lätt fel intryck, tycker jag – det låter som om den bara innehåller sjukdom, förfall och andra sorgligheter. Men Hansén antyder det som jag personligen tycker är viktigare: att det är en väldigt känslosam berättelse där det också finns hopp och ljus. Jag och min redaktör blev båda lyckliga över att det fick komma fram.

Ett lustigt sammanträffande är att två av de tre författare som Hansén tipsar om på detta ställe är bosatta i Traneberg – jag och Carl-Johan Vallgren. Och det känns väldigt uppmuntrande att min bok är placerad ovanför Vallgrens ”Havsmannen”. Passa dig, Vallgren! There’s a new sheriff in Traneberg!

Skämt åsido, det finns ingen rangordning på den där listan, och jag inbillar mig inte att jag kan konkurrera med Vallgren. Men det är förstås otroligt glädjande, rentav en ära, att få stå där bredvid en av Sveriges mest framgångsrika och hyllade författare.

One comment on “Är jag Tranebergs bästa författare?

  1. […] i en morgontidning. Tidigare har ju min roman uppmärksammats på ett väldigt bra sätt i M-Magasin och Metro, men det här var den första mer klassiska tidningsrecensionen, med rubriken […]

Kommentera

