Min bok har kommit!

Jag satt på jobbet när jag fick MMS:et från vännen och förlagskollegan Simona Ahrnstedt. Det första jag såg var texten: ”Den kom just nu! Iiiih! Grattis!!!”. Jag skyndade mig att öppna fotot i meddelandet, och där var den – min bok! Förlaget hade fått två förhandsex för att kunna kolla att allt såg bra ut. Mina ex ska komma inom kort men tidigast nästa vecka.

Först tänkte jag vara mogen och sansad och bida min tid tills jag fick dem. När jag nu väntat i trettio år på att få hålla i min bok så kunde jag väl vänta någon vecka till? Men sedan svängde jag. När jag nu väntat i trettio år så tänkte jag inte vänta en dag i onödan!

Jag frågade min redaktör om jag kunde få låna hennes ex och smet förbi förlaget på lunchen. Det var en otrolig känsla att få se boken och hålla i den, och jag ska blogga mer om det på Debutantbloggen på måndag. Här och nu tänker jag bara visa lite bilder på den, för den är inte bara min utan även otroligt fin.

Formgivaren Maria Sundberg och jag var överens om att boken skulle ha matt yta. Med blank yta hade färgerna blivit väl grälla, men nu ser omslaget stilfullt ut fastän det är så färggrannt.

På pärmen tar den gröna färgen från framsidan över, slår liksom upp i en svallvåg. Snyggt och intressant. Det enda som oroar mig är att folk kan missa den om de letar efter en den blå färgen när den står inställd i en hylla.

På den främre fliken finns ett utdrag ur en dramatisk scen:

Och på den bakre fliken en idolbild och presentation av mig. Jisses vad fotografen måste ha slitit med Photoshop. Så där snygg är jag inte.

Fast det är förstås insidan som räknas! Jag hoppas och tror att den läckra presentförpackningen ska göra folk nyfikna på vad som finns inuti. Dessutom är även själva texten grafiskt vacker, prydligt satt med typsnittet Perpetua.

9 comments on “Min bok har kommit!

  1. Kul, Manne! Ser fram mot att läsa den 🙂 Det känns som om din långa resa som vi fått följa nu övergått i champagne i SJ:s restaurangvagn.

    Jaså, de använde Perpetua. Det måste jag titta på för kommande böcker från mig. Valter Falk anser i sin monumentala bok om typografi att det är ett at de vackraste typsnitten, designat av Eric Gill, men problemet har varit överföringen från blytyper till digitala.

    Nu återstår *bara* marknadsföringen av boken för förlaget och dig!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack! Jag har aldrig sett Perpetua förut, men det blev verkligen fint. Rekommenderas. Du lär väl snart kunna bilda dig en egen uppfattning, hoppas jag. 🙂

  2. Lovable skriver:

    Grattis! Det måste vara en helt underbar känsla att äntligen få hålla i din bok. Jag skulle inte heller ha kunnat hålla mig!!! Stort lycka till med försäljningen av boken nu!

  3. Helena Milton skriver:

    Jag förstår din skyndsamhet. Jag menar, varför vänta med att få se när man kan få chansen att få tag i en bok redan NU? Roligt att du fotade en boksida också så jag fick tjuvläsa lite. Lycka till nu med försäljningen och hoppas att boken får riktigt många läsare!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack så mycket!

      Om du vill läsa mer så ligger de tre första kapitlen på Provläs.se. Fast jag nojar lite över att de inte är tillräckligt lockande – det är först längre fram i boken som berättelsen hettar till, nämligen.

  4. […] Det var märkvärdigt att hålla i den. Nej, jag började inte gråta ändå. Glädjen drog som en varm vindkåre genom mig och satte allting i rörelse, nerverna frasade som löven i en sommarbjörk, men så sjönk den ner och blev stilla. Hela jag blev till en bottenlös suck av lättnad; alla gamla febriga drömmar och all krampaktigt undandträngd längtan drog bort som en regnskur, och där bakom fanns bara en klar himmel. Så här kändes det alltså att få den gamla drömmen uppfylld. Jag var tacksam över att få vara med om detta, och också över att boken hade blivit så vacker (om någon vill se fler foton så finns det i det här inlägget). […]

  5. Carola skriver:

    Det måste ha varit svårt att få något vettigt gjort på jobbet :-). Jag skulle ha suttit och småflinat för mig själv och varit stolt som tuppen om jag varit du (antar att du gjorde det också) :-).
    Färgen är ovanligt tilltalande och jag tror att det kommer att göra att många spontant blir nyfikna på när man är ute efter en ny bok och inte vet vad man vill ha. Det är sällan man ser glada färger på böcker tyvärr.
    Lycka till med försäljningen och unna dig och var ”barnsligt” stolt!!!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack! Jag har varit barnsligt stolt i snart ett år nu. Och jag ska erkänna att det blev en hel del småflinande på jobbet. 🙂

Kommentera

