Första recensionen av ”Berg har inga rötter”

Första recensionsdag för ”Berg har inga rötter” är inte förrän den 19/4, men igår fick jag ett MMS från min redaktör. Bibliotekstjänst (BTJ) hade publicerat en recension! Att de får göra det så här tidigt beror troligen på att de egentligen inte skriver vanliga recensioner, utan lektörsomdömen. Målgruppen är de bibliotek som BTJ levererar böcker till.

Jämfört med en tidningsrecension är omdömet om min bok dels lite sakligare, inte så journalistiskt, dels innehåller det en mer ingående beskrivning av handlingen. Därför är det på sätt och vis bra att den inte ligger online. Jag är mån om att inte avslöja för mycket och förstöra spänningen för den som ska läsa min bok. Därför skulle jag nog inte lägga upp hela texten, även om jag fick. Men jag vill gärna referera och citera den eftersom det var faktiskt en riktigt fin recension.

BTJ-lektören börjar med att klassificera min roman som en ”patografi” – en skildring av ett sjukdomsförlopp inifrån. Det fick mig att studsa till och gjorde mig lite orolig, för jag tycker att annat i berättelsen är viktigare sjukdomen. Men som tur var hade han också intresserat sig för de andra teman som finns i boken. Han beskriver handlingen målande och på ett sätt som borde väcka intresse, till exempel med formuleringen ”efter diagnosen börjar Lasses minnespalats alltmer falla samman”. Ingenstans i omdömet finns det något negativt, vilket i sig är ett gott betyg – tydligen brukar BTJ kunna leverera ganska rejäla sågningar annars. Det enda riktiga värdeomdömet kommer i avslutningen och är klart positivt:

”Boken är skickligt turnerad med sin ingående beskrivning av en tankevärlds desintegration, och hur en människa i mångt och mycket är synonym med sina minnen och sitt rationella tänkande.”

Jag har börjat bli nervös över hur ”Berg har inga rötter” ska tas emot, och det känns bra att den redan har fått en så pass positiv recension.

P.S:  Sedan detta inlägg skrevs har boken fått många fler, och finare, recensioner, som jag har samlat på den här sidan.

6 comments on “Första recensionen av ”Berg har inga rötter”

  1. mjau skriver:

    Vad fint! Grattis!

  2. Susanne B skriver:

    Jättefint! Grattis 🙂

  3. […] något roligt. Min redaktör skickade ett MMS med ett foto av en historisk milstolpe, nämligen den första recensionen av “Berg har inga rötter”! Noga räknat var det inte en recension utan ett lektörsutlåtande från Bibliotekstjänst, men […]

  4. […] är 19 april, så jag trodde jag skulle få vänta tills dess med att få någon mer recension än den från Bibliotekstjänst. Men så fick jag höra att M-magasin tipsar om boken i sitt aprilnummer, under rubriken “M […]

Kommentera

