”Hello Kitty måste dö” – en löneförmån

Många arbetsgivare smörjer sina anställda med olika förmåner. Träningskort på SATS, tjänstebil, ”konferenser” som är mer eller mindre förtäckta nöjesresor. Författare kan tyvärr inte räkna med så mycket sådant. De (oftast) blygsamma ekonomiska ersättningarna kompletteras med en avsaknad av löneförmåner, så den som är ute efter sådant bör välja en annan bana.

Men två bra förmåner har jag upptäckt och sett till att utnyttja:

1) Man får ofta tillfälle att mingla och dricka vin med en massa trevliga och roliga människor.

2) Man får böcker gratis – ibland till och med böcker som inte har kommit ut än!

Just nu läser jag till exempel ”Hello Kitty måste dö”, trots att den inte kommer ut förrän senare i mars. Den handlar om en hårt hållen kinesisk-amerikansk kvinna som beslutar sig för att göra uppror mot sin familjs värderingar.

Jag har inte hunnit så långt än, men hittills är den otroligt urflippad, hårresande grov och väldigt, väldigt underhållande. Jag ser fram emot att få veta hur den slutar. Att jag inte skriver en fullfjädrad recension beror på att första recensionsdag som vanligt inte är förrän efter att den har kommit ut. Men jag tror att det är en bok som kommer att låta tala om sig.

2 comments on “”Hello Kitty måste dö” – en löneförmån

  1. Helena Milton skriver:

    Ja, de två förmånerna räcker långt, tror jag. (Ännu ej ingen egen erfarenhet, men om något halvår kanske …) 😉 Och så inte minst viktigt; att få jobba med det man verkligen brinner för!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Ja, det dolda budskapet här är väl att man inte ska bli författare för förmånernas skull. Men det är trevligt med gratis böcker (inte minst om man får dem i förväg)!

Kommentera

