Katalogannonsen

Precis som alla andra blev jag lite häpen över hur lång tid det tar att ge ut en bok efter att texten är färdig. En anledning är att Svensk Bokhandel ger ut sin katalog tre gånger om året (vår, sommar, höst), och att man måste vara ute i god tid för att boken ska komma med. Vi var klara med titel, omslag och text i oktober, ett halvår innan Berg har inga rötter ska komma ut.

Min nya kompis Pernilla Alm, som också debuterar i vår, tjatar på mig om att jag ska måste bli mer självupptagen. Jag tycker hon är orättvis — jag är blott alltför duktig på att intressera mig för mig själv. Nu har jag till exempel köpt Svensk Bokhandels vårkatalog för att kunna se hur annonsen för min bok ser ut:

Jag tycker att mitt förlag har gjort det riktigt bra (rent allmänt är jag sketanöjd med dem). Nu börjar det dessutom röra på sig ordentligt med annan marknadsföring. Men det ska jag berätta mer om i ett senare inlägg.

10 comments on “Katalogannonsen

  1. Pernilla Alm skriver:

    Ha ha! Du ser … En månad efter den kom ut köpte du den. Själv beställde jag den ca två månader i förväg … 😉

  2. […] är igång nu. Svensk Bokhandels vårkatalog är ute, med en fin annons för “Berg har inga rötter”, och nu börjar förlaget släppa fram mig för att presentera boken. I torsdags ordnade förlaget […]

  3. nilla|utanpunkt skriver:

    Hej, en kommentar från den där irriterande kritiska rösten häromsisten (om baksides/säljtexten). Ville bara säga att nu sitter den! Sälj nu som smör. Lägg gärna ut den på Provläs också, jag som bor långt från svenska bokhandlar och inte kan bläddra i ett riktigt ex, får en mycket bra intro via Provläs.se

    Lycka till!

    • Manne Fagerlind skriver:

      Tack! Bara bra att du vågade vara så irriterande kritisk. 🙂

      Vilken text menar du är bra? Om det är den i bilden ovan så är det inte baksidestexten. Redaktören slipar på en slutlig version just nu (måste vara inne denna vecka eftersom boken snart ska till tryck). Det kommer nog att bli en nerskalad version av hennes ”saga”, med inspiration från mina versioner.

      Tack även för tipset om Provläs. Jag ska maila mitt förlag med detsamma och ta upp frågan! Bor du utomlands eller i obygden?

      • nilla|utanpunkt skriver:

        Hej igen,
        bäst gillar jag annonstexten, den säger precis lagom mycket för att väcka intresse och krånglar inte till med många bidetaljer. Men jag kikade på Damms hemsida också och den texten där har också putsats till det bättre. Nu framgår det klarare vad bokens centrala tema är och antydningarna om konflikter och problem är fullt tillräckliga. Ibland säger man mer med mindre!

    • nilla|utanpunkt skriver:

      Jag bor i England! Men även om man bor lite mer avigt i Sverige tror jag Provläs.se är populärt. Det är så praktiskt också, man RSS-prenumererar och får mejl titt som tätt med ”nu finns det x nya böcker att läsa”, så det funkar som en påminnelse när böcker har getts ut dessutom.

      • Manne Fagerlind skriver:

        Nu har jag fått besked. Första kapitlet i ”Berg har inga rötter” kommer att läggas upp på Provläs!

  4. Jenny Dufwa skriver:

    Hej Manne!
    Va roligt!! Va duktig du är!! Nu ska vi hålla utkik efter din bok (alternativt tala om för vår bokhandel i obygden att ta hem den)! Låter som ett mycket intressant ämne – stort grattis!!! Hälsa hela familjen från oss alla på Ängafallet! / Jenny

Kommentera

