Oktoberblommor

De senaste åren har jag upptäckt att det faktiskt finns ganska många blommor på hösten, till och med långt in på hösten. I fjol bestämde jag mig för att ta lite kort på detta nästa år — det vill säga i år.

En av de sista dagarna i oktober gick jag således ut med vår nya fina kamera och tog bilder på vackra blommor. Några av dem hittar ni nedan. Och nej, detta är inte ett inlägg i klimatdebatten. Visst tycker jag också det är kusligt att man t.ex. kunde plocka smultron i november, men även höstar med lite normalare väder finns det faktiskt gott om blommor. Men det intressanta är att man (eller i alla fall jag) inte riktigt brukar se blommorna, eftersom man förknippar blommor med sommaren. Man styrs så mycket av sina kategorier; det är så lätt att tänka ”nu är det höst, och då är det slut med blommor”.

Om man däremot vågar släppa kategorisargen så kan man upptäcka en hel del. Inte bara att det finns vackra blommor i oktober.

 

 

 

 

Kommentera

