Klar med korrekturet

I förra veckan blev jag klar med korrekturläsningen av ”Berg har inga rötter”. Nu är jag med andra ord helt, 100% färdig med texten och kan ägna mig uteslutande åt nästa bok. Egentligen borde jag väl ha firat även det med champagne. Alla ursäkter att dricka champagne är bra ursäkter.

Att korrekturläsa var också det en intressant erfarenhet, och jag har lärt mig flera saker som är bra att veta nästa gång. Nedan följer en liten summering.

1) När jag jobbar med nästa manus ska jag inte vänta ända till korrekturläsningen med att skriva ut texten på ett lite annorlunda sätt. Det var faktiskt fascinerande att se hur mycket jag hade missat, men som formligen hoppade ut ur sidan nu när raderna var lite kortare och typsnittet var ändrat. Redan på andra sidan hade jag skrivit ”lakan” i stället för ”lakanen”. Det hade jag säkert läst tio gånger utan att upptäcka felet. När man vet vad det ska stå så ser man inte att det står något annat, men det här att texten såg annorlunda ut gav mig en friskare blick.

2) Jag hade trott att det bara fanns en uppsättning korrekturtecken, men det visade sig vara fel. Det finns tydligen ett flertal varianter. Som tur är förstod min redaktör de tecken som jag hade valt.

3) När man som författare får korrekturet så är det inte en redan korrad text, som jag hade trott, utan den externa korrläsaren får exakt samma text att peta i. Det känns lite tryggt på något sätt.

4) Det är OK att göra mindre ändringar även av sådant som inte är direkt fel. I och för sig visste jag enligt avtalet  fick ändra upp till 10% av texten, och min redaktör sa att en del författare verkligen utnyttjar det, men jag anade att det inte skulle vara särskilt populärt. Att ta bort lite onödiga upprepningar och ändra någon nyans är dock inget problem, åtminstone inte på Damm förlag. En fördel är att Damm har sin egen sättare, vilket inte alltid är fallet. Ibland är det bra att ligga på ett lite större förlag.

Kommentera

