Musikinspelning med lillebror Linus

Vi har pratat om det i åratal, men i dag blev det äntligen av. Jag och lillebror Linus Giertta gjorde musik ihop! Viljan har verkligen funnits där, men först nu när vi hade en konkret anledning fick vi tummen ur. Anledningen är i nuläget lite småhemlig, men tids nog kommer jag att berätta det här på bloggen.

På bilden nedan ser ni Linus i full färd med att ratta programmet Cubase, som han brukar använda när han gör musik. Det är han för övrigt så duktig på att mitt hjärta sväller av storebroderlig stolthet. Han har bland annat gjort soundtracket till Moodyssons film Mammut, spelat keyboard i världens mest underskattade indieband (Blanka, som tyvärr la av efter albumet Paloma Blanka) och gjort jingeln till Eniros reklam för 118 118. Välj själva vilken merit som är störst!

Den här gången var det jag som hade skrivit musiken och Linus agerade producent, med den äran. Han korrigerade till exempel småmissar i mitt pianospel (min teknik har rostat ihop efter många år utan övning) och letade fram helt perfekta ljud att använda – från stråkar med kammarmusik-känsla till en härligt maffig sub-bass. Till mitt pianosolo använde vi en sampling av Alicia Keys’ flygel, döpt till Alicia’s Keys. Ha ha – de måste vara göteborgare … Det lät verkligen osannolikt verklighetstroget; man hörde till och med de små kuddar som dämpar strängarna när tangenterna släpps upp.

Så här såg det ut i gränssnittet när Alicia’s Keys var aktivt:

Och så här ser mitt pianosolo ut inuti Cubase (märkligt likt en låt i Singstar, faktiskt). Den driftige kan med detta räkna ut hur det låter – tonarten är a-moll:

Det gick faktiskt lättare än jag trodde att få till bra råmaterial till produktionen. Nu kommer Linus att ta det vidare, mixa och trixa tills ljudbilden blir som den ska. Musikstilen vi vill få till är rätt ovanlig, en blandning mellan Wienklassicistisk musik (tänk Mozart eller Haydn) och 90-tals-triphop typ Portishead och Massive attack, som vi båda älskar. Något att bita i, men jag tvivlar inte på att han får till det. Så fort han börjar känna sig nöjd ska jag lägga upp MP3:or här på bloggen.

Ett problem är att vi egentligen inte fick göra mer än 30 sekunder musik men helst ville ha det dubbla. Nu gjorde vi en 57-sekunders version som går att kapa på mitten. Men vi hoppas att uppdragsgivaren låter oss använda alltihop.

Bortsett från glädjen över att få musicera med min bror blev jag fullständigt förälskad i Cubase och alla dess finesser. Förutom en uppsjö av ljud, och mjukvaruversioner av alla syntar som jag suktade efter som tonåring (Mini-Moog! Korg MS-20! Roland Jupiter-8!), finns det en massa coola pluginer som ger nya möjligheter. En som vi använde denna gång ändrar ett ljud så att det låter som om det kommer från en vinylskiva. Nedan ser ni gränssnittet, där man bl.a. kan välja om det ska låta som en stenkaka eller en 90-talsskiva, hur sliten och dammig skivan ska vara och hur djupa spår den ska ha:

Jag fick en sådan lust att skaffa Cubase och börja göra musik på egen hand, men i så fall måste jag nog först köpa lite fler timmar till mitt dygn (shoppingtips där mottas tacksamt!). Tills dess nöjer jag mig så gärna med att göra det med Linus.

5 comments on “Musikinspelning med lillebror Linus

  1. Martin Vilcans skriver:

    Ja, visst är det kul med musikprogram! Jag som är sådär lite alternativ och anti-mainstream och mot monopol och ”industry standard software” vill bara påpeka att det finns andra program än Cubase. Jag har börjat använda ett open source-program som heter Ardour och tycker än så länge att det är i klass med den version av Cubase som jag använt förut, och bättre på vissa sätt. Det finns dock bara för Linux och Mac.

    • mannef skriver:

      Tack för tipset! Jag har, som du kanske gissade efter att ha läst det här, blivit grymt sugen på att skaffa mig ett MIDI-keyboard och börja mecka musik själv hemma. I så fall kommer jag definitivt att kolla upp Ardour.

      • Martin Vilcans skriver:

        En liten detalj i det sammanhanget är att Ardour inte har stöd för MIDI. Jag har bara använt det för audio. Linux har ett kraftfullt ljudsystem som heter Jack som kan synka ljud från flera applikationer, så om man nu bara hittar en bra MIDI-sequencer som använder Jack så kan man spela in audio i Ardour och MIDI med det andra programmet. Eller så skaffar man Cubase och slipper allt krångel med det, men det är ju inte lika coolt…

  2. […] och har producerat flera skivor, och han hjälpte till med att spela in den (det kan man läsa mer om här). Sedan flätade förlagets formgivare Maria Sundberg ihop det med bilder, och slutresultatet blev […]

  3. […] “Berg har inga rötter”. Jag stod för text och musik, och Maria för bilderna. Här berättar jag lite mer om hur vi spelade in musiken. Både Maria och jag är förtjusta över resultatet och ganska malliga. Åtminstone […]

Kommentera

