Recension: Boktjuven

För någon vecka sedan läste jag klart Markus Zusacks roman Boktjuven. Jag har dragit mig lite för att recensera den, bland annat för att den redan har fått så mycket (välförtjänt) uppmärksamhet att ännu en recension kanske inte gör så stor skillnad. Men samtidigt är det en bok som jag gärna vill berätta om, och om den därigenom bara finner en enda läsare till så har jag gjort världen lite bättre.

Boktjuven utspelar sig under Andra världskriget i Tyskland, och huvudpersonen Liesel är en bortadopterad flicka vars mamma har hamnat i ett koncentrationsläger. Vi möter även hennes mycket barska fostermor och desto mildare fosterfar, bäste vännen Rudy som beundrar Jesse Owens så mycket att han smörjer in sig med kol innan han ger sig ut på löparbanan, och många andra skruvade men ändå fint skildrade personer. Liesel och Rudy upplever krigets vardag inpå bara skinnet, från matbrist och nazism till bombningar och judeförföljelser. De är inte själva judiska, men Liesels familj gömmer juden Max i sin källare, och titt som tätt tvingas judar att tåga genom deras hemstad på väg till Dachau. Liesel tröstar sig bland annat genom att stjäla böcker och läsa dem, och mellan henne och Max växer en ovanlig vänskap fram.

Stämningen i boken låter sig inte lätt beskrivas – den förenar djup sorg och humor på ett mycket speciellt sätt. Lite påminner den om Mitt liv som hund, men ändå inte eftersom den är så mycket mer ambitiös. Som många redan vet har boken en mycket ovanlig berättare, nämligen Döden. Det är en fantastisk idé, och jag kände mig först osäker på om den skulle bära hela vägen; som en vän till mig skulle säga så är det ju ”lite skitsmart så där”.  Faktum är dock att perspektivet verkligen tillför något, även om det förstås känns lite humoristiskt också. Jag bloggade nyligen om valet mellan första och tredje person, men det här blir något slags mellanting som verkligen berikar historien. Döden är långt ifrån allvetande och inte riktigt allestädes närvarande men befinner sig ju ändå på alltför många platser just under kriget och beskriver vad som händer på sitt eget sätt.

Zusack är australiensare men hans berättarstil känns ganska brittisk. Zusack/Döden vänder sig ofta direkt till läsaren, ungefär som C.S. Lewis kunde göra men ännu mer oförblommerat. Han har ett väldigt färgstarkt och lekfullt språk med många fyndiga bilder. Ibland kantrar det, och bilderna blir sökta eller rentav obegripliga. Desto oftare är det dock vackert och dyrbart som livet självt och bidrar till att göra Boktjuven till vad den är: en mycket speciell och helt underbar bok som lovsjunger livet och påminner oss om hur lätt det kan gå om intet.