Första person eller tredje person?

Det sägs att de flesta nybörjare skriver i jag-form. Antagligen stämmer det, men egentligen är det lite konstigt tycker jag. Min erfarenhet är nämligen att det är svårare än att skriva i tredje person. Mycket svårare till och med. Ändå bytte jag från tredje till första person när jag skrev min första roman (en refuserad magisk realism-historia som hette Tomtar på loftet). Tyvärr minns jag inte varför, det var så länge sedan nu, men hur som helst var det nog ett misstag.

Jag brukar vara produktiv när jag sätter mig och skriver, men att bli klar med Berg har inga rötter tog tid. Texten låg och skavde som ett sandkorn i ett ostron, och jag kan bara hoppas att det blev en pärla till slut. Delvis hade det att göra med min berättare Lasse – han är väldigt ensam, inkrökt och bitter när boken tar sin början, och det var jobbigt att vara inlåst i hans huvud. Men sedan var det också ett ständigt kompromissande mellan det han ”säger” och det jag själv hade kunnat skriva. Hur mycket kunde jag tänja på hans språk och perspektiv utan att förstöra realismen? Det fanns inga enkla svar, och jag våndades en hel del över det. Ändå var jag bara tvungen att skriva i första person, för det är en hejdlöst subjektiv berättelse och hade inte kunnat vara något annat.

Nu är det dock en lättnad att få skriva i tredje person. Så här måste en travhäst känna sig när den äntligen får galoppera. Frihet!

Samtidigt ger det nya utmaningar. Den svåraste är att välja mellan det som John Gardner kallar ”third-person-limited” och ”third-person-objective”. Det första innebär att man skriver i tredje person men utgår ifrån en viss persons medvetande och erfarenheter. Med ”objective” menar han att ha ett Guds-liknande perspektiv på världen, hoppa fritt mellan olika medvetanden och perspektiv. Gardner hävdar bestämt att detta är överlägset ”limited”-varianten, och citerar med visst gillande Henry James som säger att ”use of the first-person point of view is barbaric” i en längre skönlitterär text.

Jag vet inte det, jag … Det har sina fördelar att lägga sig närmare personerna i texten och nöja sig med att hoppa mellan dem då och då. Jag tror att det blir lättare att leva sig in i dem då. I min nya roman skriver jag mest i ”third-person-limited” (fast med flera huvudpersoner), men ibland unnar jag mig att zooma ut och låtsas vara Gud för en stund. Och vad första person beträffar tycker jag inte alls att det är ”barbariskt”. Men jag tror att man bara ska välja det om berättelsen verkligen kräver det.

3 comments on “Första person eller tredje person?

  1. Anna - Boktycke skriver:

    Jag tycker att det är lättare att skriva i jag-form med bara en berättare eftersom det är svårare att hålla reda på flera berättarröster. Men ibland så känns det begränsande att bara skriva i jag-form eftersom vissa scener berättas bäst från en annan synvinkel. Tycker dock att man kommer närmast karaktären när man berättar i jag-form så det är vad jag kör med nu i mitt nuvarande manus.

    Hehe, jag är också superkänslig av byten mellan olika berättaformer. Föredrar limiterad framför allvetande och det stör mig alltid när vissa böcker blandar det hejvilt.

    • mannef skriver:

      På ett sätt är det absolut enklare att skriva i jag-form eftersom det är så man oftast berättar något muntligt. Därför faller det sig väldigt naturligt för de flesta. Det jag menade var att det är svårt att göra det bra. Ska det bli realistiskt måste man gå in i berättarens världsbild och språk, och jag tror att man lätt underskattar svårigheterna med det. Men lyckas man så kan det bli fantastiskt!

      Säkert är det lättare om man har många likheter med sin berättare. För mig blev det bland annat jobbigt eftersom Lasse är ett kvartssekel äldre än jag och i en helt annan livssituation, och dessutom olik mig på många sätt (men också lik mig, som tur var; annars hade det nog inte gått).

  2. […] jag precis börjat skriva den här boken, skrev jag ett lite naivt blogginlägg om hur fri man var då man skrev i tredje person. OK, helt fel hade jag inte. I tredje person har […]

Kommentera

