Korrekturläsning

Idag fick jag för sista gången ”Berg har inga rötter” som manus från förlaget. Därmed har jag enligt bokavtalet två veckor på mig att korrekturläsa. Någon har redan gjort det en gång, och nu har texten dessutom fått sin grafiska form. Det kändes högtidligt att se det snyggt satt i stället för med taggiga Word-marginaler, med ett vackert och för mig okänt typsnitt som heter Perpetua. Min berättelse börjar bli en riktig bok, och jag är nästan lika stolt över den som över mina barn. Dessutom behöver jag aldrig tjata på den att den ska städa sitt rum.

Texten är väl bearbetad, så arbetet blir nog inte så betungande (min redaktör sa att hon aldrig hade fått tillbaks ett första korrektur med så lite ändringar). Jag ska dock se till att lära mig korrekturtecknen också. När jag har korrat andras texter har jag kört med lite (förhoppningsvis) uttrycksfulla krumelurer som jag själv hittat på, men den här gången ska jag göra det på rätt sätt. Den här lilla lathunden var ganska pedagogisk tyckte jag.

Jag är otålig till min natur men tvingar mig själv att läsa långsamt och eftertänksamt, väga minsta kommatecken på guldvåg. Och trots att jag fortfarande känner mig lite less på texten så ska jag gå igenom den minst två gånger. Världsapromiss!

4 comments on “Korrekturläsning

  1. Anna - Boktycke skriver:

    Åh vad kul att du ska bli utgiven! Jag drömmer själv om att bli en utgiven författare så det är superinspirerande att se andra lyckas. Har läst en del av dina äldre inlägg om bokutgivningsprocessen och det är jätteintressant. Hoppas att du kommer att lägga upp fler såna inlägg.

    Ps. Jag jobbar också inom IT-branschen 🙂

  2. mannef skriver:

    Tack Anna, och lycka till med ditt eget skrivande! Har du något manus på gång?

  3. Karin Nilsson skriver:

    Hej Manne, jag känner mig stolt över att ha fått vara din lärare på mellanstadiet. Du var fantastisk på att uttrycka dig redan då. Jag lärde mig mycket av dig. Lycka till med din bok! Jag ska rekommendera biblioteket i Strängnäs att köpa den. Du har ju anknytning hit.

Kommentera

