Papper eller platta?

I det allmänna lyckoruset över att Tranströmer fick Priset har jag gett mig ut på shoppingstråt. Min gamla pocket med hans samlade dikter håller nog inte ihop så länge till, och dessutom ingår inte de senaste böckerna. Den här luntan känns väldigt lockande.

Frågan är nu bara om jag ska beställa den som vanlig pappersbok, eller köpa den från e-bokhandeln och lägga in på min Amazon Kindle. Båda formaten har sina fördelar förstås. Väldigt trevligt att ha en fin bok att ta fram ur hyllan, men också trevligt att kunna bära med sig allt av Tranströmer vart man än går. En liten oro är att konverteringen från PDF till Kindle-format kommer att paja formatteringen. Kindle stöder visserligen PDF, men det blir så enormt liten stil att jag känner mig som en översynt hundraåring när jag läser PDFer okonverterade. Annars är det väldigt behagligt att läsa på Kindle – tänker blogga lite om detta inom kort.

Men det avgörande i det här fallet blir nog att pappersboken inte kommer ut förrän i november. Jag har blivit så sugen på att läsa mera Tranströmer att jag inte kan hålla mig tills dess. Förmodligen köper jag e-boken nu och pappersboken när den finns att få tag i. Visserligen göder jag då hydran Bonnier lite väl mycket, men det är smällar man får ta.

Kommentera

