Champagne!


Idag blev jag äntligen klar med den sista genomgången av ”Berg har inga rötter”. Jag mailade den slutliga versionen till min redaktör vid fyratiden, och ungefär en halvtimme senare svarade hon och sa att allt såg bra ut och att hon skickar boken till sättning. Det enda som återstår för mig är korrekturläsning – nu är det förlaget som får svettas tills den kommer ut i april.

På mer än ett sätt känns det som att ta studenten. Lättnad över att ett långt arbete är färdigt, glädje och förväntan, men också ovisshet. Hur ska vi klara oss i världen,  jag och min lilla roman? I Sverige kommer 30-40 böcker ut varje dag! Om man då dessutom beaktar att jag är en totalt okänd debutant, så fattar ju var och en att min bok antagligen bara kommer att sköljas bort i bokfloden utan att lämna så mycket avtryck.

Men idag är det ändå läge att fira! Idag ska det drickas champagne, och vi skrålar att fy fan vi är bra, och unnar oss att tro, om så bara för en kväll, att den ljusnande framtid är vår.

2 comments on “Champagne!

  1. mjau skriver:

    Grattis och hoppas det går bra för din bok!

  2. mannef skriver:

    Tack! När blir du klar med din tror du?

Kommentera

