Slutbearbetning

Nu har min redaktör Anna gjort det hon kallar ”sista petgenomgången” av Berg har inga rötter. Innan jag fick manuset verkade hon orolig för att jag bara skulle bli för irriterad, kanske trodde att jag skulle rage-quitta från alltihop, men jag tycker det är uthärdligt ändå. Fast nog petar hon alltid. Det är skiljetecken och ordval och en och annan replik som fortfarande kan tas bort, men de större grejer som är kvar är mest strykningar som vi har haft dragkamp om även tidigare, och där hon har valt att stå på sig. Skönt att hon i alla fall gav sig när det gällde en av dem: ”Ja ja, OK då!”.

En oväntad känsla har insmugit sig: jag inser att jag kommer att sakna det här pillandet. Så sent som för en månad sedan var jag så less på att bearbeta texten, började tycka att romanen var astråkig. Men nu har jag visst fått lite separationsångest. Delvis är det nog min redaktör jag inte vill skiljas från. Vi har ett bra samarbete tycker jag. Ofta sätter hon bara fingret på sådant som jag har känt själv men inte riktigt klarat att ta tag i. Till exempel fanns det en replik som har skavt lite utan att jag  har vetat varför. Hennes kommentar var på pricken och hjälpte mig att få ordning på eländet: ”Lite mycket Åsa-Nisse över den här repliken! Bra om han är lite kärvare”.

Det finns en lite större sak som vi måste enas om innan vi är klara. Jag har använt en hel del kolon och semikolon, och Anna vill byta ut många av dem. Ja, jag vet, det låter skrattretande litet, men det betyder mer än man kan tro för texten. Det är Lasses berättarröst som påverkas. Han är trots allt 66 år gammal och en bildad herre, och då tycker jag han ska ha ett vårdat och lite sirligt språk. Till syvende och sist handlar det om realism. Precis som när det gäller dialog måste vi hitta rätt avvägning mellan realism och flyt, så jag tror vi ska tampas om detta också. Snart är vi ändå klara.

Kommentera

