Utopi

Häromdagen inhandlade jag Nr. 2 av det nya svenska seriemagasinet Utopi. Det var en rolig bekantskap och bör kollas upp av alla som gillar skräck, fantasy och/eller science fiction. Utopi bjuder nämligen på originalserier inom dessa genrer, och dessutom på lite annat smått och gott (i detta nummer bl.a. intervjuer, en schysst text om spökhistorier,och en SF-novell som dock känns lite ofullgången).

Jag tror inte att någon köpare kommer att gilla allt som finns i den, för innehållet är brokigt, eller kanske snarare spretigt. Där finns till exempel Elin Fahlstedts skirt poetiska akvarellserie ”Salt”, som jag tyckte mycket om, en serie som utspelar sig i 1800-talets Stockholm, och några mer eller mindre skruvade SF-serier. Men det som sticker ut mest är Lina Neidestams ”Den värmländska varulven”, skriven mycket fritt efter Gösta Berlings saga. Den är väldigt snyggt tecknad, blandar hejdlöst fantasy och erotik, och är det snuskigaste som mina kyska ögon har skådat på väldigt länge. Jag rodnar fortfarande! Efter läsningen kan jag inte sluta fundera på vad majorskan på Ekeby egentligen skulle ha sina kavaljerer till. Var det just det här som Selma menade hela tiden!? Har alla förstått det utom jag?

Vare därmed hur som helst – Utopi magasin är ett uppfriskande nytt inslag i den svenska tidningsfloran. Jag hoppas att det går bra för den, och jag kommer säkert att bidra därtill genom att köpa tidningen igen.

Kommentera

