Recensera böcker som vin

Jag undrar om man egentligen borde recensera böcker som DNs Bengt-Göran Kronstam recenserar vin. Problemet med böcker är nämligen att det krävs rätt mycket tid och ansträngning för att läsa en bok. Därför måste man avgöra om en viss bok är mödan värd.

Jag har på denna blogg både ondgjort mig och jublat över Kerstin Ekmans Vargskinnet. Det har (åtminstone delvis) krävts blod, svett och tårar för att läsa de två första delarna. Men det var värt det eftersom den gav så mycket: jag bär dem fortfarande med mig och längtar efter att läsa den sista delen. I andra änden av skalan finns ”Lars Kepler”s Hypnotisören. Den rann ner utan någon som helst ansträngning men gav så erbarmligt lite att jag inte läste klart den.

Kronstam bedömer kvalitet och ställer det mot pris. Han grupperar vinerna i Fynd!, Mer än prisvärt, Prisvärt och Ej prisvärt. Böcker brukar ju kosta lika mycket oavsett kvalitet, men däremot måste man anstränga sig olika mycket. Ibland är en bok helt enkelt inte mödan värd.

Ett exempel: En kompis man läste Kristoffer Ahlströms debutroman Bara någon att straffa. Han tyckte den var rätt så intressant men fick kämpa för att ta sig igenom den. Då bestämde jag mig för att inte läsa den; den verkar Ej Mödovärd.

Själv har jag precis läst Majgull Axelssons Långt borta från Nifelheim. Jag har en del invändningar mot den: det är lite för mycket plakatlitteratur, med ett övertydligt budskap och en lite överdriven och tillrättalagd handling. Dessutom fullt av störande klichéer i persongalleriet: Den Kalle Överklassdiplomaten, Den Vulgäre Och Brutale Nyrike Mannen, Den Hycklande Politikern. Och, som pricken över i:t, en grupp Ädla Vildar. Men samtidigt var den så välskriven och spännande, och jag slukade den. Längtade verkligen efter att få sätta mig på tunnelbanan och läsa vidare, saknade den när den var slut, trots dess brister.

Så här skulle en recension à la Kronstam kunna se ut:

Kvalitet: Bra

Ansträngning: Knappt märkbar!

Mödovärdhet: Mer än mödovärd

Beskrivning: Lättillgänglig bok. Boqueten är inte så komplex men ändå tilltalande, med viss eldighet och exotiska toner. Aningen trist eftersmak av klichéer och politiska överförenklingar.

One comment on “Recensera böcker som vin

  1. Jesper skriver:

    Druvan då? Genre?

Kommentera

